Nobelpriserna och åldrandets gåtor

Jag undrar hur nobelpristagarnas telomerer mår. Sedan jag hört presentationen av medicinpristagarnas bedrifter anar jag att man är åldrandets gåta på spåren. Det lär vara så att det finns ett samband mellan förkortade telomerer i cellerna och åldrande. Stressar vi så förkortas de ännu mer. Inte bra.

Alltså: Är man gammal och nedsliten både utanpå och inuti, då har telomererna blivit kortare. Och är man nobelpristagare kan man konstatera detta genom att studera ens telomerer. Andra skulle genast se det på en.
Ja, det var en stark förkortning av vad jag lärde mig av den föredömliga presentationen i TV.
Om man vill se på festligheterna i Stadshuset kanske man kan ana vilka som har korta telomerer, fastän det finns ju concealer och då syns det inte.
En salut för alla nya rön!
Annagreta



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0