Daniel Kehlmann, och världen

I slutet av året har jag börjat läsa en julklappsbok som heter "Die Vermessung der Welt". Författaren är ett ungt stjärnskott, född 1975 och redan världsberömd för sina böcker. Han heter Daniel Kehlmann. Berömmelsen är sannolikt rättvis, kan jag tycka, redan efter att ha läst en bit in i boken. Den handlar om och utgår ifrån berättelser om Carl Friedrich Gauss och Alexander von Humboldt, två av 1800-talets tyska vetenskapare av rang. Gauss var matematiker, bland annat, och Humboldt mest känd för att han utforskade världens geografiska gåtor.

Kehlmann skriver medryckande, roligt och underhållande, men också insiktsfullt om tiden då dessa två karlar hanterade sina öden. En ovanligt läsvärd bok, den finns på svenska "Världens mått". Som så många andra böcker i genren är den en roman, med utsprång utöver den absoluta sanningen, men också en skickligt invävd tidsteckning av sekelskiftet 1700-1800 och tidigt 1800-tal.

Speciellt intressant är att se hur författaren speglar huvudpersonernas svagheter mitt i alla framgångar, deras bräckliga förhoppningar och beroenden. Den unge Gauss är ett mattesnille, den unge Alexander en resenär.

Alexander von Humboldt har redan (så långt jag läst) hunnit besöka Teneriffa. Han upptäcker där drakträdet, det urgamla gåtfulla lövträdet. Han står under dess bladverk och funderar över hur gammalt det är; det fanns innan Buddha och innan Kristus, och innan Platon, tänker han. Han lägger kinden mot stammen och gråter lite, innan han snabbt torkar bort tårarna och ser efter om nån sett honom stå där och bli känslosam. Snabbt går han vidare. Nästa upptäckt väntar.

Spännade läsning som rekommenderas! Snart har jag läst hela.

Tiden går fort. Snart är det 2011. Ha ett Gott Nytt År!

Annagreta








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0