Vem lockas av en platt läsupplevelse?

I dagens morgontidning - på Ekonomisidan!! - förkunnas att det råder läsplattefeber i vår. Som vanlig och relativt flitig konsument av läsupplevelser, dvs oftast på papper tryckta, inser jag att jag måste informera mig om de nya dimensioner som detta nya medium skulle kunna tillföra mitt läsande.

Fem varianter av läsplattan är redan här. Flera hundra nya varianter är på väg under året. Det finns förstås alltid något lockande och magiskt med ny teknik och jag tar mig steg för steg igenom testprotokollet.

Fördelarna först. Stor som en boksida, bara 1 cm tjock, rymmer flera tusen böcker! Man kan ha musik på samtidigt som man läser, dvs bläddrar/pekar sig igenom skärm/boksidorna. Tänk så många böcker man kan ladda ner i sitt eget platta bibliotek! Som man kan ha med sig i fickan och plocka fram när läslusten kommer på. En studerande kan lätt bära med sig både all studielitteratur och ordböcker. Och nödvändig bakgrundsmusik.

DÄR tog fördelarna jämfört med den traditionella boken slut. Att bläddra i läsplattan tar - hela!! - två sekunder. Det går inte att stryka under och anteckna i marginalen. Skärmsidan är svårläst jämfört med boksidan. (Blir säkert förbättrat i kommande modeller). De är svåra att börja använda. Menysystemen är krångliga, kräver idog bläddring i instruktionsboken. Där föll min nyfikenhet ihop som en sufflé, när man öppnar ugnsluckan för tidigt!

Än så länge är läsplattan dyr i inköp. Förmodligen även i drift. Man kan KÖPA 25-talet riktiga böcker bara för startkostnaden. För att inte tala om hur många böcker man kan LÅNA.... Det kostar bara 10 kr att reservera en bok på biblioteket. Enligt bibliotekarie Lena på mitt stadsdelsbibliotek kan denna utmärkta service snart bli gratis!

Och, hur går det men den där mycket speciella ingrediensen i läsupplevelsen: känslan av förväntan som börjar mellan tummen och pekfingret, när man vänder blad i BOKEN? Sååå, vem lockas av den platta läsupplevelsen? Inte jag i alla fall. Åtminstone inte än........

Ellinor

Kommentarer
Postat av: Annagreta Dyring

Ellinor, vilken bra blogginsats! Läsplattor behöver diskuteras, du har bra argument, snyggt jobbat, syster.

Annagreta

2010-02-22 @ 11:09:17
URL: http://bookzoom.blogg.se/
Postat av: ylva

För sådana som mig som befinner sig mellan olika länder (just nu Frankrike och Tanzania) och som har barn i slukaråldern med lust på att läsa svenska böcker är det en strålande uppfinning. Min dotter kan ladda ner ett gäng böcker från folkbiblioteket i Sverige och vi kan sedan resa runt hur mycket vi vill, utan att behöva betala övervikt på flygplatsen och vi behöver inte oroa oss för de där böckerna man gärna glömmer på en plats.

2010-03-18 @ 13:44:26
Postat av: Livia

Jag ska sätta en sådan på önskelistan tror jag.

2010-03-18 @ 16:15:44
Postat av: Ingar

Heja Livia och Ylva!

2010-03-21 @ 14:26:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0