Fjunhuvade boklusar och språklig förbistring

Vilka oändliga världar äro icke fördolda för oss tills dess de uppenbaras t.ex. genom Nationalnyckeln eller norsk-dansk-svenska ordböcker! Annagretas uppfriskande kommentar här nedan till de knappt urskiljbara stövsländorna som den senaste Nationalnyckeln handlar om, gav upphov till en liten språklig diskussion oss emellan. Vad kan detta "stöv" komma sig av? Jag trodde mig komma ihåg att dammsugare heter "stövsuger" på danska /norska och röstade för "damm" , särskilt som vissa av arten i fråga tycks trivas i dammiga vrår. Så jag började härja bland eventuella fjunhuvade boklusar i en bakre rad i en bokhylla nära mig på jakt efter en dansk-svensk ordbok. Och vilken värld uppenbarade sig inte där! Den ena ordboken gav den andra. Efter en lätt nysning i dammolnet kunde jag till en början konstatera att "stöv" (ska förstås vara ett danskt ö men det hittar jag inte på datorn) betyder damm och stoft men även frömjöl. I den betydligt tjockare norsk-svenska ordboken hittar man betydligt mer nyanserade förklaringar till "stöv" . Sägs t.ex. att det också kan kan handla om litterärt stoft. (Där är jag inte riktigt överens med ordboksförfattaren. Säger inte vi "litterärt stoff"? Lappri!) Man kan också "ryste stövet av sine fötter" där vi ju kör med en betydligt ålderdomligare vändning! Kan ni gissa hur gammal man är i Norge när man befinner sig i "stövets år".

Mina fjunhuvade boklusar hade också skonat en språklig hjälpreda som Föreningen Norden gav ut 1955, "Svensken i Norge". Den kostade då 3 kronor och författaren heter Sten Malmström. Där finns det också ett lite avsnitt om hur man benämner djur och växter i Norge. T.ex. att groda heter "frosk". Ligger ju farligt nära Daniels "frog", men det blir en annan tonart, eller hur? Ha nu en skön sommar men ta er i akt för "hvepser" och "slanger" och "kregger" men gå gärna ut och plocka lite "mark" och dra upp en och annan firre!

GLAD MIDSOMMAR önskar Ingar, "i stövets år"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0