Kolla in transsibiriska järnvägen!

Jag har hört att ryssarna vet hur man ska köra tåg, genom Sibirien, också på vintern. Det är ofta minusgrader där, ganska många till och med. Här har vi då och då lite köldgrader också, idag rent av hela minus 10! Då stannar de svenska tågen. Det är helstopp. Uppsala-Stockholm går inte, i Östergötland sitter folk 6-7 timmar i ett iskallt tåg som stannat. Och detta är ingenting enstaka, dessvärre. Det har hänt flera gånger redan i höst.

Jag föreslår en studieresa för några SJgubbar till Sibirien, gärna nu. De ska kolla ordentligt. Deras kollegor ute på tajgan kan säkert berätta hur man gör så att tågen funkar, även i kyla och snö. Det är inte direkt rocket science, men kan vara svårt ändå. Vår globala uppvärmning slår inte till hela året, så vi behöver veta. Innan de åker bör de investera i varsin krimmermössa.

Jag är rätt säker på att många av de frusna resenärer jag såg idag på perrongen gärna skulle satsa en penning till en sådan studieresa, i den mån vi inte redan gjort det.

Annagreta, som inte kom iväg till Stockholm och missade teaterbesök





Kommentarer
Postat av: Ulla Björklund

Ett förträffligt förslag! Värt att publiceras i någon av de stora tidningarna. Pröva!

tycker Ulla

2010-12-02 @ 18:55:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0