Ryssar kan inte säga ö

Dialekter och språk är något förunderligt. De har olika status, känns det. Och de uppfattas lite olika av oss alla, tror jag. För min del är värmländskan och göteborgskan mest charmerande. Gotländskan är mustig och skånskan mest lite trögflytande. Danskan gurglar för mycket för min smak, (ofta obegriplig, också). Tungrotsärr anses fint i Italien. De verkar förknippas med intellektuell härkomst. Själv gillar jag mera tungspetsärren i det italienska språket. Men ryskan, då? Den låter fräck och energisk, och ryska damer har ofta en lite gäll tonart. Ludmila E har ju visat sig kunna behålla den tonarten även sedan hon blev svensktalande. Min frisörbekant är ryska. Hennes uttal av vokalen ö och vokalen u är charmerande. Hon vet att hon inte kan säga ö, så hon ler vid försöken. "Skön typ" låter som "skojn typ" och "Ödmjuk" blir "Ojdmjok". Det är härligt.

Dalmål är också speciellt. Det låter trovärdigt, och lite manhaftigt. Kanske skulle jag kunna köpa en häst av en dalmas. Men uppländskan, den är inte rolig. Där har vi förutom en lite kladdig dragning mot Dalarna också ett kallprat som söker sin like. Sitt i en uppländsk buss framför ett par rejäla upplänningar, helst damer, så får du ditt lystmäte. En jämn ström av suckar och förståelse, "dådå, seru..-"

I norr är det lite mer krut eller också är det utdraget. Där kan man konstatera att uttalet av t ex "kusttrakterna" röjer om vederbörande kommer från Västerbotten. Då är uet lite inåtvänt. Jag vet att min förklaring är obegriplig, inåtvända u trotsar fonetiska regler!

Inåtvänd är säkert också den som skriver dessa rader, men jag ska sluta med ett tips: Varje vecka går på SVT ett program som jag tror heter Landet runt. Numera sitter där en göteborgare och presenterar veckans händelser. Lyssna på honom. Han talar sympatiskt, snyggt och lite underfundigt.

Min favvo, som barna säger.

Annagreta




Kommentarer
Postat av: 3111

завидки берут, да?

мы, русские, осваиваем любой язык на раз, стоит лишь захотеть, это вы ни одного звука нормально сказать не можете, про грамматику даже не комментирую. агглюнативщикам флексии не осилить во веки веков.

2011-04-21 @ 16:01:30
URL: http://sverigedemokraterna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0