I väntan på Thomas Bernhard



Min bibbla är tillmötesgående. Jag står i kö där. Inte hela tiden, men nu gäller det att vänta ut den nya samlingsvolymen av Thomas Bernhard vars namn jag och bibliotekarien på Sävjabiblioteket diskuterade när jag idag besökte stället. Det var inte helt tyst i lokalen.

En dam, före mig i väntan på denna tillmötesgående service, hade beställt en bok som nu anlänt och som hon inte ville kännas vid. Hon trodde sig inte ha beställt den, och om hon verkligen gjort det, visste hon inte varför. "Den var då väldigt stor också", tyckte hon. Bibliotekarierna, vid det här laget hade båda två befintliga anslutit sig, stämde upp en munter debatt. "Du måste bära hem den nu. Och läsa den från pärm till pärm. Vi kommer att tentera dig på innehållet." Damen ifråga debatterade ett tag innan hon samlade ihop sina beställningar. Det var en hel packe, hon hade dessutom beställt en till, nämligen Britt Marie Mattsons America. Den fick hon vänta ytterligare ett tag på, enligt bibliotekarien, även om hon stod först i kö på den. Om detta faktum fanns också kommentarer. Det blev allt muntrare på bibblan, en mörkhyad man som satt och läste en from bok om glädje, såg frågande mot disken.

Själv hade jag bara lämnat tillbaka en osannolik bok med översatta brev från Anna Bering på 1730-talet så jag strövade oplanerat genom lokalen utan att fördenskull försumma den pågående diskussionen. Det skrattades på min bibbla. Damen med de många böckerna blev allt piggare. Den mörkhyade återgick så småningom till att läsa om glädjen, och ett par skolungdomar traskade utstuderat nonchalant genom lokalen, till synes utan större entusiasm på väg till skolan där bakom bibblan.

Jag ville egentligen låna något genast, men fann mig till slut berövad all beslutsamhet, och backade ut och hoppades att Thomas Bernhard skulle uppenbara sig snart. Den lär vara något att bita i. Undrar just om den läslystna damen jag såg har läst Bernhard. Det skulle inte förvåna mig.

Bilden visar min träjon idag 1 december 2011.

Annagreta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0