Mossberg/Cederbergs bok om humlor i Sverige

Det surrar därute i mina digitalis. Det är trädgårdshumlor, säger Björn Cederberg, då jag konsulterar honom. Han och Bo Mossberg har publicerat en alldeles underbar bok om humlor. Efter att ha läst texten och beundrat de mästerliga bilderna är man fast, om man inte var det dessförinnan. Humlan har kommit för att stanna i min värld.
 
Bo Mossbergs akvareller borde ge honom femtielva priser. Finess är vad som gäller; delikatesser, små raffinerade pälsar, små vingar och långa tungor, eller snablar. Boken är rik på dessa perfekta bilder, gjorda med stor omsorg, ofta i kombinationen växt/humla.
 
Björn Cederberg skriver en perfekt populärvetenskap, personligt och känsligt; man begriper att han vet allt om de här småttingarna och att han gillar dem. Hans texter återger hans eget språk, det är ganska ovanligt i texter av denna typ. Det bär hans avtryck i ordval, små infall och en lätt humoristisk ton.
 
Jag fastnar för tundrahumlan, Bombus hyperboreus, och polarhumlan, Bombus polaris. De är lite knubbiga eller tjocka, dvs aningen större än de andra och med tjock päls. Tundrahumlan söker sig ett övergivet lämmelbo och slår sig ner där. De har en kort säsong på sig, men de klarar livet. Tundrahumlan är särskilt elegant i sin orange-svarta päls. Jag hade en gång en riktig polarhumla med mig till Bonn; den fick sitta mitt i en uppbyggd tundra, på en utställning om Arktis och Antarktis. Den väckte beundran för sin skönhet.
 
Humlehannen lockar med doften. Det är inte nån gammal Old Spice direkt utan bättre upp, doften är individanpassad. De har doften i sina körtlar och de markerar med denna doft på ställen där de hoppas att kvinnan i deras liv ska passera och inse sin begränsning, dvs att hon nu funnit den rätte - och nu bara måste hitta honom. Det sägs att humlehonor nöjer sig med en man. Det sägs, såvitt jag hunnit läsa, däremot ingenting om att hanarna nöjer sig i motsvarande grad. Man kan undra.
 
Men boken är så vacker att den är värd en omväg.
 
Annagreta
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Stina Wahlén

Hej!

Jag jobbar för Kult pr, och ser mig om efter bra bokbloggare som kan tänkas vilja ha recensionsutskick från de förlag som vi jobbar med (Lind & Co, Leopard, Massolit etc). Jag har hittat er blogg, och om ni är intresserade av utskick vill jag att ni skickar följande information till mig:

Kontaktperson (för- och efternamn)
E-postadress
Telefonnummer (om det finns – inte nödvändigt)
Fysisk adress/Postadress

Med vänlig hälsning
Stina Wahlén
______________________________________________


Stina Wahlén
Kult pr
Kammakargatan 48
SE-111 60 STOCKHOLM
[email protected]
+46 73 054 88 61

2012-08-21 @ 21:01:58
URL: http://kultpr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0