Thomas Bernhard mitt i regnet, kanske vid brevlådan

Vissa dagar har jag sjöutsikt. Idag är en sån dag; regnet har åstadkommit en rätt vacker spegelblank sak nere på gatan, snyggt placerad så att grannens nyfikna hund speglar sig i den tillsamman med - om jag sätter mig ned i en ansträngande ställning - en blygrå horisont som avbryts av en TVmast utan charm.
 
Thomas Bernhard skulle genast se hur våt jag blir om jag stiger ner i sjön. Det våta som nyss fallit nedåt i riktning mot min uppfart skulle nu tränga in rätt och slätt horisontellt i mina vita jumpaskor av märket Synerga, inköpta i Lucca,medan jag expedierades av en mörklockig yngling av italiensk härkomst, iklädd svart T-tröja och jeans. Medan jag  iakttar hur fötterna börjar avsky vätan omkring dem skulle mycket riktigt det inträffa som brukar inträffa vid kalla fötter och regn. Jag  skulle nysa, inte en gång utan fem gånger, till dess att jag måste stödja mig mot min såphala brevlåda som inte innehåller annat än räkningar. Denna brevlåda av trä är en lotterivinst, vunnen på en kylig adventsfest i Sunnersta en gång på 1970-talet. Vinnaren var min ena dotter med smak för lotterier. Hon vann också en ståtlig fruktkorg, och en liten ointressant marzipangris plus brevlådan, snickrad och skänkt, fick jag veta senare, av en granne med snickartalang. Sedan vi kommit hem, lastade med all denna förmögenhet, ringde adventsfestarrangören och meddelade att dottern vunnit ett förstapris, en hemslöjdsklädd docka, modell större, som kunde avhämtas på plats, helst genast.
 
På detta sättet kom denna brevlåda att lagras i våra minnen som en påminnelse om goda tider. Jag vägrar att ersätta den med de moderna stålkonstruktioner som numera kantar varje villaväg, även min villaväg, alltså. Det är kalla geometriska saker, stående på högkant, förankrade i det uppländska gruset, med hur mycket post som helst i sitt djupa inre, till vilket man endast får tillträde om man råkar ha den nyckel som ska användas till det lås som den är tillsluten med.
 
Annagreta
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0