Bra, fast inte bra ändå

Carl Johan Bergman intervjuades efter skidskyttet då han kommit tolva.
Hur gick det? var frågan.
- Jo bra, men inte bra ändå. Jag sköt bra men för dåligt. Formen är inte så bra som jag trodde, men resultatet  blev bättre än hur det kändes. Och det var ju bra. Få se hur det blir. Det måste bli bättre.
 
Jag står sedan på ICA, ska köpa en julskinka. Skinkorna ligger framme i en lång lång rad. Intill står ett äldre par som, liksom jag, vill ha en okokt skinka. Det finns bara två sorter okokt skinka, alla de övriga 9 skinksorterna är kokta, eller lättrökta och kokta eller vildsvinsskinkor i kokt tillstånd. Vi  blir störda av detta. Det är visserligen bra att det finns kokta skinkor men inte så bra ändå. Det blir dyrare med kokta skinkor och dessutom missar man den sköna doften av en kokande skinka hemma i pörtet om man köper en redan kokt skinka. Fast kanske är resultatet bättre än man tror om man köper en kokt - det får visa sig, tycker den äldre mannen som börjar tappa tålamodet. Fast frun köper i alla fall en okokt skinka, liksom jag, med hopp om  en god utveckling i smakfrågan. Det måste bli bättre så, tror vi.
 
Analyser är inte vår starka sida. Vilken saffran är bäst? Santa Maria eller ICA:s, frågar jag den stackars kassaregistratorn på samma ICA. Han säger att han inte vet, men tror att de är lika bra fast den ena är dyrare. Vi enas om att en utvärdering i efterhand inte låter sig göras. Kanske blir resultatet bättre än man skulle ha trott medan man bakade, precis som för Bergman som sköt för dåligt. Inte tillräckligt bra, men bra ändå.
 
Glad Advent på er alla oavsett vad ni funderar på.
 
Annagreta
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ulla Björkklund

Hej hej!
En sak är i alla fall säker: man får ett gott dopp. Förutom doften.
Ulla

2012-12-15 @ 20:01:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0