Hur liten kan en groda vara?

Jo, nu vet man. Den minsta grodan är 7,7 mm lång och har ett läte som en insekt. Den återfanns av en (som det skulle visa sig) helt enkelt överentusiastisk forskare på Guinea för endast nån månad sedan. Jag antar att han hållit på och mätt grodan sedan dess, och i förrgår fick han lust att berätta om sitt fynd. Det var då han var entusiastisk.

Grodan ifråga är fläckig i kamouflagefärger, klokt nog. Det kan vara tufft att överleva bland nedfallna löv i regnskogen.

Vi andra blir naturligtvis också entusiastiska över detta fynd. Min enda grodbekantskap på senare år var en ganska stor sak som en höstkant dök upp bland löven då jag var ute och krattade. Den var nästan svart, vilket - som jag sedan fick reda på av experter - kunde anses vara helt normalt. En helt normal groda, helt enkelt, och jag som trodde den var unik. Jag kunde inte förmå mig till att mäta den, men jag uppskattar dess längd till cirka 14 centimeter. Av allt att döma hade den lagt sig att sova över vintern när jag bryskt krattade fram den. Den enda förmildrande omständigheten för min del var att jag åtminstone inte blev alltför entusiastisk. Jag hoppas den svarta grodan kunde somna om.

Den största grodan är 30 cm lång och heter Goliat. Bara så ni vet.

Annagreta


Kommentarer
Postat av: Ulla Björklund

Jo men visst

ska vi såga lite på H:s gloria. När det gäller grodor får man vara mer försiktig. Döljer sig möjligen en prins i din lövhög? Så häftigt att han var svart och 14 centimeter är inte oävet. Må han ha hittat ett gott ställe att sova vinter på och det ska inte vara svårt i din underbara trädgård.

Ulla

2012-01-16 @ 10:34:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0