Midsommarblom på svängande grenar



Det är sol och sommar. Min Marguerite Hilling (tror jag hon heter) står i full blom och viftar frimodigt med sina obeskurna grenar. Hon är ingen ungdom längre, men låtsas inte om detta faktum.

Vi andra vintagemogna får antagligen akta oss lite så här mitt i sommarn. Det är ju nämligen nu som allt blir synligt och granskat. Det är nu allt kan hända. Vi som nått förståndets ålder vet ju.

Fast jag skulle vilja att vi tar tjuren vid hornen. Vi tar och retar Jan Guillou genom att se kaxiga ut, vi visar uppkäftigt våra gäddhäng på badstranden och dricker vårt kaffe på fat om det roar oss. Vi läser förtjusta och lagom förbryllade  Thomas Bernhard och Sebald och James Joyce trots att detta för oss farligt nära de skär där finkulturen strandat. Vi sträcker på oss, vi som ser på VM i fotboll, vi som målar ögonfransarna och åker till återvinningen med alla tidningarna vi köpt (allt detta i spontana kombinationer). Vi har distans till Magdalena Ribbing. Och vi känner inte för att betecknas som hen.

Så håll ut, kära systrar, låt de obeskurna grenarna svänga!

Annagreta

Kommentarer
Postat av: Ulla Björkklund

Tack för den drapan! Den stärkte. För egen del har jag kläderna på här vid Bottenhavets kust och styrketränar mentalt med Zlatan. Jag är fascinerad av såväl denne gladiator som den värld han beskriver. Och många pluspoäng till David Lagercranz, som lyckas förmedla på ett sätt som gör alltsammans tillgängligt och på något sätt begripligt. Även för mig.
Ulla

2012-06-23 @ 13:56:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0