Merkel, Obama och Norén

Nu skrivs det spaltmil om Angela Merkel, kvinnan som styr Tyskland, den enkla kavajkvinnan vars pappa var präst. Axess och DN bjuder långa analyser som häpet registrerar att kvinnan ifråga verka hålla för trycket. Det finns inga skandaler att skriva om, hon påminner inte det minsta om Silvio Berlusconi, varken i ämbetet eller på fritiden. Det har kommit två biografier över Merkel, raljant den ena, positiv den andra, och mitt i mediebruset spelar hon med jämna mellanrum en av huvudrollerna i en modern grekisk tragedi. Ibland hinner hon dra sig tillbaka till bostaden bakom Pergamonmuseet i Berlin, dit ingen journalist fått tillträde.
 
Sen är det Obama, mannen med alla förväntningarna på sig. Snart kommer han till Stockholm, och ska se på miljön. Låter det lugnt? Tror vi att han mår bra? Fokus skriver att han är omöjlig som diplomat. Att hans intellektuella personlighet skapar ett avstånd till dem han borde tala mera med och bearbeta för att få över på sin sida. Hans många goda idéer har mötts av ett sådant motstånd att det nött ner hans engagemang. Så nu tillbringar han i stället fritiden med barnen, sägs det. Analysen drar iväg, och nöter ned mitt engagemang.
 
Också Lars Norén håller journalisterna sysselsatta i dessa dagar. Dels pjäserna som spelas, dels hans nya dagbok på tusentals sidor utan pagina. Det är lite speciellt med den mannen, porträtten skrämmer mig, och texterna fascinerar recensenterna. DN skriver att det är en outhärdlig soppa (min översättning) medan Svenska Dagbladet vrider sig. Där verkar det vara svårt att få ned bedömningen på papperet, men till slut klämmer recensenten i med att det nog är läsvärt ändå (min sammanfattning). En sådan total egocentricitet som Norén visar är både skrämmande och imponerande. Men det verkar vara en bit till Proust och Knausgaard om jag förstår saken rätt.
Kanske behöver vi männen som viker ut sitt innersta.
 
Annagreta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0