Nils Uddenbergs katt, OK, men då har ni inte sett min

Jaha, nu har Uddenberg fått katt. Det är en envis, smart och snygg katt. Ömsesidig tillgivenhet råder numera mellan gubben och katten, som det verkar. Den lilla snyggt illustrerade boken "Gubbe och katt" har inte haft svårt att övertyga mig om värdet i att ha katt. Jag visste det redan.
 
Det är hursomhelst en utmaning att förstå en katt. Man ska inte tro att en katt är enkelspårig. Inte heller att den är styrd av instinkter i allt den företar sig. En katt tänker fritt. Den är det oväntades vän, och den behärskar sekunderna.
 
Jag trodde länge att min katt började bli lite gammal och trött, så att den allt oftare med ålderns rätt unnade sig att njuta sitt otium bakom pionerna i solväggen. Jag tänkte att hans femton år hade börjat besvära honom och gjort honom till en bedagad katt som njöt av att halvsovande ligga och dra sig till minnes olika utspel och djärva skutt mellan fjärilar och ekorrar, utförda i den gröna ungdomen. Men si, en dag rämnade dessa teorier.
 
Dagen då jag fick lov att revidera dessa mina felslut låg katten under tujan mitt på tomten och sov. Rätt som det var, hörde jag att en fågel flög omkring i lekstugan, där dörren stod öppen. En instängd fågel ska helst släppas ut, tänkte jag, men hann inte tänka längre förrän min katt, från start under tujan i ett tillstånd som måste karakteriseras som koma, i vad jag beräknar till cirka 100 kilometer i timmen störtade in i lekstugan för att i nästa halvsekund komma ut med fågeln i munnen. Sedan kalasade han på fågeln, till synes i stor brådska utan att lämna mer än en halv fjäder kvar på gräset. (OBS OBS min katt tar MYCKET SÄLLAN fåglar, vilket förvånar alla som hör den här historien, men som jag gillar att upprepa...)
 
Jag är numera stolt över min pigga åldring till katt. Hans prestation i lekstugan kan säkert jämföras med att som människa åka Vasaloppet då man fyllt åtti. Hans outgrundliga gulgröna ögon är fortfarande skarpa nog, hans hörsel är det uppenbarligen inget fel på och hans snabbhet, ja vad ska man säga, är han inte kattsläktets Usain Bolt?
 
Annagreta
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0