Nya Nationalnyckeln visar havets udda skönheter

Ja, då är den här, Nationalnyckelns volym med tagghudingar och svalgsträngsdjur. Det är av allt att döma en av de två sista volymerna från detta bokprojekt, efter nedskärningen ifjol och tolkningen därefter.
 
Helena Samuelsson, denna drivna och känsliga akvarellist, har gjort teckningarna av de ömtåliga djuren, tagna ur havet med stor försiktighet och sedan snabbt avbildade innan de ändrar färg eller helt enkelt säckar ihop till oigenkännlighet. Bilderna är dokumentära konstverk, som t ex visar sjögurkans exakta skönhet och sjöborrens högfärdiga rondeur med taggar åt alla håll.
 
I mitt nästa liv vill jag vara en röd lergök, jag ska bo uppe i norra Karahavet i närheten av den plats där Barentz övervintrade. Min rygg ska vara täckt av små gulbruna taktegel och mina slangföttet med snygga tentakler på ska jag sticka upp ur sanden och fånga mat med där nere på rätt hyfsat djup. Ibland ska jag göra en utflykt till Frans Josefs Land och kolla hur det ser ut på bottnarna där.
 
Och om jag inte får utresetillstånd vill jag vara en Sotormstjärna och bo på Västkusten. Jag är då ovanligt snabb för att vara en sjöstjärna, rätt svart och således lätt att upptäcka. Antagligen blir jag en linslus med tanke på mitt förtjänstfulla yttre. Med mina 12 cm långa klistriga armar fångar jag mina byten som är mycket små djur, kryddade med plankton, för att sedan trycka ihop dem till bollar och fösa in dem i min centralt placerade mun. I såna lägen är det en fördel med fem armar, kan jag säga.
 
Men min hurtiga förtjusning döljer min sorg över det bittra öde som ser ut att bli Nationalnyckelns.  Genom en småsnål och okunnig sparbedrift lyckades landsbygdsdepartementet m fl såga ett bokverk som i stället borde ha K-märkts och försetts med stämpeln "Rör inte!" Påståendet att "digitalisering" av Nationalnyckeln blir "enklare" och billigare än tryckning och t o m bättre för konsumenten är pinsamt illa genomtänkt och bygger heller inte på någon studie eller kalkyl. Politiskt godtycke är vad det handlar om.
 
Annagreta
 

Kommentarer
Postat av: Ulla Björkklundjörklund

Jag delar din upprördhet inför detta korkade beslut. Man häpnar och förstummas. Något som jag hellre gör inför mötet med de osannolika varelser som befolkar vår planet.
Ulla

2013-12-06 @ 22:15:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0