Colm Tóibín, irländsk författare värd en omväg

 
Colm Tóibin är irländare. Så biased som jag är i den frågan tycker jag att det märks; han är robust och förfinad på samma gång.
 
"Mästaren" heter en av Tóibíns romaner. Den handlar om författaren Henry James´ liv, en Colms syskonsjäl kanske, som levde runt förra sekelskiftet. Den klassas som roman, men följer av allt att döma den verkliga utvecklingen av Henry James´ liv rätt nära. James är amerikan men lever tidvis också i England och Venedig, och händelserna i familjen och huvudpersonens författarskap är stommen i boken. Både motgångar, sorger och framgångar drabbar James. Men det är inte händelserna i sig som är det märkvärdiga, utan den stil och den inlevelse som Tóibín presterar. Det är en fröjd att läsa. Jag brukar inte glömma tiden och omgivningen, men när jag läser Tóibín hör jag inte min katt jama, glömmer jag att jag fryser och fötterna och att jag egentligen borde ha ätit för ett par timmar sedan.
 
Rik och ny i tanken blir texten väldigt ofta; till exempel när Tóibín återger hur James analyserar skillnaderna mellan New England och London. I USA finns "ingen regent eller hov, inga katedraler eller kyrkor, ingen smak, inget liv att dramatisera, bara en avsaknad av känsla.....", så låter han Henry James resonera medan han funderar vad som krävs för att stimulera en författare. " Ibland lossnar det: "Zola och Dickens, skulle, trodde han (James) sig kunna påstå,  ha blivit bittra gamla predikanter eller långhåriga skollärare om de hade fötts i New England och dömts att leva bland dess människor". - Bara ett exempel, alltså, på hur det kan rassla åstad och bjuda tidstypiska resonemang och historisk tillbakablick.
 
Jag skrev tidigare om "En lång vinter" av samma författare. Jag har snöat in på honom. Bilden ovan visar min husknut, täckt av Clematis plus snö.
 
Annagreta
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0