PANAMA-materialet ute den 9 maj

Den 9 maj kommer ICIJ, International Consortium of Investigative Journalists, släppa en stor del av det s k Panamamaterialet. Det omfattar namnet på över 200 000 företag och banker som gjort affärer via Fonseca i Panamakontoret, och dessutom kommer det att visa upp både tillvägagångssätten och förmedlarna. Jungfruöarna är favoritgömställe, tätt följt av Panama.
 
Suddeutsche Zeitung fick alltså för ett år sedan ett anonymt tips och sedan har ett samarbete mellan journalister i ett stort antal länder i all hemlighet arbetat med materialet och planerat hur det skulle presenteras och när. Det här första släppet kommer att följas av flera, eftersom materialet är så omfattande. I Sverige är SVT samarbetspartner.
 
Om jag nu hade varit en av dem som hade pengar på Jungfruöarna skulle det ha betytt att jag, tidigare åtminstone, haft ett spännande liv med skyhöga läckra inkomster. Sannolikt hade jag isåfall innan jag gick till Fonseca levt så mycket loppan att jag blivit blasé på allt avancerat nöjesliv och alla finesser och bett honom gömma undan pengarna så att jag skulle slippa bry mig mera och slippa skatta för dem. På avstånd hade jag då kunnat njuta av dem i förvissningen om att ingen annan heller hade nån glädje av dem - men att jag i en framtid kanske ändå skulle behöva dem, till exempel för en månfärd eller till att skaffa mig en ny man. Min tillvaro skulle på det sättet, sedan jag väl förlagt allt till Jungfruöarna,  framgått som fullt ut allmänmänsklig; ingen skulle anat att jag var en fullvuxen tantversion av Joakim von Anka utan folk skulle tänka att jag var en riktigt bra typ som log mot alla och betedde mig bra mot utlänningar och reste mig i bussen för en som var ännu äldre. Min image skulle på det sättet kunnat förbli otadlig och positiv.
 
Det är i såna här lägen man återvinner balansen och inser att det riktigt skönt att vara en vanlig medelsvensson. Tänk så lugnt man har det. Jag ska deklarera i morn, präktig som jag är, fast jag går inte så långt att jag säger att det ska bli ett rent nöje. Just där gick gränsen.
 
Annagreta
 

Kommentarer
Postat av: RM Helleday

Tack för inlägget!
Du är fenomenal på att belysa!
Visst är det skönt vara en Svensson!

2016-04-28 @ 17:07:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0