Sälja smöret och få pengarna. En politisk aktualitet

M-ledaren var kryptiskt ångerfull, i dagens SvD. "Jag kunde ha stoppat dem för länge sedan..." hette det.
 
Jag blev förbryllad och försökte tänka mig hur det kan gå till i de ideologiska virvlarna, hur idéer fluktuerar på den politiska marknaden. 
°°°°°°°°°
Alltså : "Jag kunde ha stoppat dem för länge sedan ". Så löd uttalandet. Vi tänker oss en analys.
 
Hur då, undrar du. - Jo om jag snabbare insett att jag borde vara som de, säger hen.
 
Varför ville du likna dem? 
 
Ja, de är poppis,  och det vill jag också bli.
 
Hur menar du? De har ju inga trevliga idéer, i själva verket har de ju hårda, avvisande, motbjudande idéer.
 
Jo, ja, men jag kunde bli litegrann som dem. De är ju poppis för att de är tuffa och hårda och avvisande. Jag kände att det var en intressant attityd. Den tanken väckte något starkt och hårt inom mig. 
 
Men är det så attraktivt att vara så tuff och avvisande som de?
 
Ja, i dagens samhällle får man inte vara en mes.
 
Men går du inte lite långt nu?
 
Nä, det behövs faktiskt hårda tag. Och är jag lika tuff som de är så kommer säkert några från deras gäng över till mitt gäng.
 
Är det det du menar när du säger att du "kunde ha stoppat dem tidigare"?
 
Javisst. 
 
Men vad tycker du egentligen? Är du sån att du kan byta synsätt och hållning oavsett innehåll bara för att få polare? 
 
Utan polare har jag inget att säga till om. Och det känns stärkande att vara hårdhänt; det känns faktiskt både kraftfullt och mäktigt. Jag har många som beundrar mig för att jag vill ta i med hårdhandskarna och för att jag visar att det finns fler än de där andra typerna som kan säga ifrån. 
 
Blir du inte väldigt lika dem? 
 
Ja, kanske lite, men om det ger makt så är det OK, vet du. 
 
Är det bara du som tänker sådär?
 
Näädå. Det har blivit något av en folkrörelse.
 
Annagreta

Kommentarer
Postat av: Eva Rosell

Letade efter intervjun med AKB, men hittade den inte. Däremot uppgifter om att Jimmi Åkesson nu deklarerat att SD kommer att stödja M och AKB som statsminister. Så nu vet vi det. Fast förstås med ännu tuffare krav på invandringspolitiken.

2016-12-17 @ 14:22:07
Postat av: Ingar Gadd

Så ska en slipsten dras! Fortsätt att syna kryptikerna i sömmarna!

2016-12-20 @ 09:57:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0