Den undflyende verkligheten

 
 
 
Allt kan inte bevisas. Finns den katt som ser ut att ha gått här? Existerar den i verkligheten? Eller har den bara anats i mediabruset eller på en forskares skärm? Är det i själva verket Schrödingers katt som varit här?
 
Nyss kom ryktet att det sannolikt finns en planet i vårt solsystem som är så stor och så avlägsen att vi inte förstått den tidigare, men att vi nu, med nya förståndsgåvor, kunnat börja ana dess existens. Den har inget namn än, vilket är illa nog. Så kan vi inte ha det i längden. Men gåtan växer.
 
Samma sak gäller somliga människor; t ex Horace Engdahl. Finns han? Han lämnar spår efter sig, det vet vi, och han har ett namn, men är det samma sak som att existera? Ryktet säger att han har deltagit i viktiga beslut på intellektuell nivå, men eftersom det råder tystnadsplikt på den nivån kan ingenting bevisas.
 
I Italien sitter en människa och skriver romaner utan att vi vet om hon finns på riktigt. Hon har ett namn men det räcker inte för att tillfredsställa våra kontrollinstinkter. Hon eller han eller hen läses i varje fall av miljoner människor, och jag hoppas att denna tänkta människa har ett bankkonto, åtminstone. Någon synsk människa påstår att hon lever i Neapel, och det är en stad som existerar, det kan jag garantera för jag har varit där - och en gång köpt Vasabröd där, tänk bara en sån sak, riktigt Vasabröd i Neapel. Det fanns! Där!
 
Igår la jag ut några åppelhalvor åt fåglarna. De finns inte längre. Om man undrar hur det gått till så vete fåglarna.
 
Annagreta

Kommentarer
Postat av: Ulla Björkklundjörklund

Nog är det Schrödingers katt som varit framme! Det är jag rätt säker på. De nya förståndsgåvor, som du åberopar i din analys, känns som ett hopp, men ack så undflyende.
Ulla

2016-01-25 @ 16:53:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0