Thomas Bernhard, dystra prognosers mästare

Det blir värre än att tvingas lyssna på säckpipa. Så uttrycker sig Thomas Bernhard då det blir tal om Donald Trumps upphöjelse till president i USA. Ingen kommer att stå ut, spår han.
 
Bernhard brukar faktiskt vara en rätt säker profet. Han anlitas också som sådan, bl a av den nytillsatta parlamentariska framtidsgruppen Future Elements of Crucial Importance, FECI, i EU, fast det är ingenting han skryter med. "Det är en sak mellan mig och EU", säger han högfärdigt och vänder andra kinden till. "Min specialitet är ju, gunås, dystra analyser, det är därför jag nu anlitas så mycket. Jag hinner inte med alla beställningar. Sedan länge vistas jag på min mammas glåmiga gata, där gatubelysningen är grå, vinden vresig och ölet ljummet". En fena på svartsynta spaningar, det är vad jag är, säger Bernhard i sina mera upprymda ögonblick, dvs vid de sällsynta tillfällen då han släpper till och blir en av oss.
 
I den nya orakelrollen har jag låtit mig administreras, vilket varit en uttorkande erfarenhet, fortsätter han. Jag har också ett par gånger tvingats bära svart kostym utan hängslen, "för att smälta in". Jag var nära att smälla av sist det hände. Nästa gång jag ska dit har jag med en prognos som är dystrare än tidigare leveranser. Det värsta är att den kommer att hålla. Mina onda aningar brukar slå in, avrundar Bernhard torrt. Den här gången tror jag inte jag är alldeles ensam om den heller, lägger han till. Sen tar han på sig sin fjäderprydda hatt, trycker ned den över sitt allt högre hårfäste och kränger sin gängliga kroppshydda ut genom svängdörren, ut i kallblåsten.
 
Annagreta

Kommentarer
Postat av: Ingar

Han håller stilen den gode Bernhard. Men han lär få det allt jobbigare framöver. Tänk om han stöter på Mia Skäringer!

2016-11-29 @ 22:38:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0