Bernhards nya jag, och Ernst dessutom

Jag är på vippen. säger Bernhard då han meddelar sin snara ankomst till mina kvarter. Vad menar karln, undrar jag i mitt stilla sinne. Vilken då vipp? Vad har hänt? Vad väntar runt mina hörn? Det som först slår mig när jag ser honom komma gående är att han lagt sig till med skägg, en mörk kant runt hakan och en snutt av samma slag under näsan. Kan Bernhard vara uppdaterad, undrar jag i all tysthet.
 
Men det skulle bli mer av den varan. Det visade sig sedan Bernhard kommit på nära håll och satt sig ned att han i realiteten växlat bana. I stället för hans tidigare profession, en till perfektion driven dystopi som i och för sig givit honom rätt många uppdrag genom åren, hade hän förra kvartalet kvalat in som samtidsanalytiker och tagit plats i en think tank på Broadway, med kontor intill den stora börsskylten på fasaden.
 
Han bar nu en kostym av ett italienskt snitt med extremt smala kritstreck både här och där och en tight kavaj med endast en liten knapp knäppt över välmåendet. Hatten var inte den gamla vanliga från Kärnten med fjäder utan nu bar karln en keps i klarrosa och till detta en matchande portfölj i samma färg. O Gud,tänkte jag. Här har det hänt saker.
 
Han var inte längre den som lät frågan komma från en kvinna, utan började direkt berätta om sina uppdrag. Just i dagarna var han rätt upptagen med förhandlingar som gällde försäljning av en stor fin svensk akademi, sa han på direkten. Allt går kinesernas väg, förkunnade han med en röst som lät talpedagogisk. Jinping har länge närt ett gott öga till den svenska smaken. Men han säger sig däremot ha allt snille han behöver redan, därborta i Kina. Kinesbossen har redan köpt halmbocken i Gävle och ser ett slags samband med den senaste akademiska ansträngningen, log Bernhard snett. Nu ska kinesen ta hem det bästa i det västra och sätta ner det i det östra.
 
Thinktanken har än så länge inte så många anställda, sa Bernhard, men intervjuerna har pågått ett tag. Bernhards standin i bolagsstyrelsen är sedan i måndags "förste amanuensen Silvio Berlusconi", mannen som vet hur man ska byta image och när. Det visade sig, sa Bernhard stolt, att Silvio var en baddare på att skapa appar, och nu kör vi apptungt hela vägen. Bernhard säger att han tror att Berlusconi genomgått en metamorfos efter bypassen och beslutat sig för att lämna kvinnorna därhän i sitt nya liv. Han har till på köpet skapat en app för män som heter #taboo och som slår till i solarplexus om man närmar sig en attraktiv kvinna. Innan jag for hit, småler Bernhard, klagade han över att han hade ont i magen.
 
Bernhard hade bråttom för han var på väg till Sveriges Radio för att spela in "nåt i hästväg". Han skulle möta Ernst, sa han. Det var då jag tog mig för pannan och gick å tog en Alvedon. - Säg inte att du ska möta Edward Blom också, frågade jag matt. Det var i det läget som Bernhard svek mig. Han nickade långsamt och gjorde en svag bugning mot väster. Jag tvangs konstatera att det från och med nu inte längre går att begripa sig på Bernhard. Han är för alltid en annan, en ny människa. En ny tid, det är vad vi går till mötes. Annagreta

Kommentarer
Postat av: Ulla

Oj, vilken förvandling! Hur är detta möjligt? Men när jag tänker efter är det väl just som samtidsanalytiker i rosa keps som vår vän får möjlighet att gå vidare i ett år som detta. Det är en hämmad och förträngd del av hans inre som nu blivit frigjord och så att säga får blomma ut. I rosa. Jag tror att han kommer att rösta på Fi i det svenska valet och han kommer att finna ett sätt att transformera sig till ett svenskt medborgarskap. Han kanske kommer in i riksdan för den delen. Det vore inte fel.
Ulla

2018-01-03 @ 10:39:19
Postat av: Berith Elisabeth

Nu gäller det att noga välja sin Thinktank hädanefter.
Och jag ska vakta mig för rosa kepsar. Tack för den här texten som varnar för mycker i vår nuvarande och kommande tid!

2018-01-03 @ 21:09:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0