Jag bryr mig inte om Karl XII

 
Varför syns Karl XII överallt? Vad tillför han? Är han inte tillräckligt uppmärksammad av somliga gäng på en viss kant? Och vilka hela uppslag tar han inte upp i media? Spaltmeter skrivs om denna kung, och det senaste är att forskarna för cirka femtionde gången vill ta reda på hur han dog. Vetenskapen tror sig kunna förstå nåt mer om kulhålet. Han är död, så mycket är säkert. Målningen där han hemforslas död på en vagn utanför Uppsala finns ju. 
 
Jag undrar om det anses OK att strunta i Karl XII eller om det anses ansvarslöst och världsfrånvänt att lägga allt Karl XII-liknande åt sidan och hellre ägna sig åt nåt annat. Som nåt annat har jag då självklart valt den Sibiriska Enhörningen. Är inte han roligare än Karl XII? Bilden visar honom i sin fagraste blomning ute på tundran sommartid. Han har just ätit och spanar nu efter sällskap. Hornet i pannan bär han med stolthet, forskarna antar att det var bortåt metern långt. Heder åt sådana forskare. De gör vilda tankesprång och tycker sig förstå att den här bjässen levde för cirka 39 000 år sedan, i Sibirien, och dog ut efter ett plötsligt klimatskifte som torkade ut tundran. Det är annat än att tjata om Karl XII.
 
Bilden är övertygande. Manken är hög. Blicken är sökande; var finns han/hon som jag kan umgås med?
Eller är han aningen trött? Kanske var det livat i går bortåt taigan där såna som han fick tävla i hornstyrka och djärvhet? Kanske vill han bara vara i fred. Och nu då han är fastställd av vetenskapen kan han få vila ett tag. Vi ska inte tjata om hans horn mera på ett tag. 
 
Annagreta
 

Kommentarer
Postat av: Ingar

Rätt prio! Du är bäst!

2018-11-30 @ 14:25:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0