Med Marco Polo i segelbåt

Durante i suoi viaggi Marco Polo (1254-1324) arriva in una città sulla sponda di un fiume. Questa miniatura è tratta da uno dei  codici del «Milione»
 
Då Marco Polo störtade iväg mot öster, då ungefär började Medeltiden. Året var 1271 och nu skulle han kolla Kina och se vad som kunde röra sig därborta. Hans pappa hade varit iväg tidigare så han hade lite att gå på.
 
På den tiden var elefanten viktig. Han fanns verkligen "i rummet". Han fanns på krigsfältet, han fanns i palatsen - och han fanns på båten. Den här bilden sägs föreställa Marco Polo då han tar en paus i närheten av sidenvägen på väg österut. Marco har övergett landvägen och lastat över sitt pick och pack plus kamel och häst och elefant på en segelbåt - även om den ser ut att vara i minsta laget. Nu har det snart blivit kväll och han måste stanna och övernatta och kanske bunkra. Elefanten trumpetar och de välklädda männen på land diskuterar vad detta kan vara för följe. Snart kommer Marco stiga iland, hälsa och få en macka och lite vin och sen ska han diskutera världsläget med nya kompisarna på stranden.
 
Hur kom det sig att det blev Marco idag? Jo så här är det. Jag har nyss läst en bok om vår tids slavmarknader längs flyktingvägarna i Libyen och den internationella tystnad som råder om detta. Efter den oroande upplevelsen behövde jag en mental avledningsmanöver, helst en titt in i en idyll, gärna långt borta, in i en annan tid än vår. Därför anslöt jag mig till Marco Polos resa, i fantasin. 
 
Annagreta
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0