Bernhard kan avgöra Grönlands öde

Jag tänker också köpa Grönland. Så då är vi två om denna fantastiska kalla front. Det är Trump å jag. Snacka om motstånd. Priset har redan gått upp i konkurrensen, alla talar om buden och grönlänningarnas status stiger mot de vita skyarna. Mäklarna har hakat på snabbt: De erbjuder nu bl a  "Historisk timmerkoja på glaciären",  "Medeltidslyx i arktisk miljö. Björnrevir i närområdet" och "Jakternas jaktmarker för den kräsne". Inredningsfirmorna har stridit om vem som ska få anställa Ernst Kirchsteiger, och Mandelman har själv tagit sin ekologiska verksahet till Grönländska västkusten där han beslutat odla det som går, dvs anpassa sig till växternas fria val, strunta i gödsel och följa den biologiska klockan dag ut och dag in. Henrik Ekman är engagerad för att berätta om djurlivet på och under isen för de tänkta chartergrupperna.
 
Hur det ska gå med denna affär till sist beror på Bernhard. Jadå. Det är så. Han har nu i flera dagars tid vägt och våndats över vems anbud han ska anta; mitt eller Trumps. Som bulvan är han ju erkänt skicklig och det är inte småpotatis som står på spel. Jag kan ju bara erbjuda fritt vivre och sovplats på gamsoffan då han är här samt ett par recept på björngryta med fänkål som jag provat ut här hemma i min avskildhet. Men min konkurrent sitter ju på betydligt större resurser, för att ta fram ett gammalt understatement och använda det. Han har ju ett helt land, ett helt parti och en snygg fru. Dessutom kan han påstå vad som helst om Grönland, vilket kan vara attraktivt på lång sikt för grönländarna som inte åtnjutit så stora ord om sig själva på länge. Kanske kommer Trump att anlägga sin egen megaigloo upp på  isen där han kan viska förtroligt med sina parallella höjdare på söndagarna, t ex Putin som sägs älska kyla av alla slag. Kanske kommer han att vilja leka Amundsen och åka skidor tvärsöver ön för att åkalla alla gamla pojkdrömmar som vilar över polartrakternas historia och därigenom göra sig intressant bland historiker. Ackja. Mot såna krafter kämpar även gudarna förgäves.
 
Själv är Bernhard guskelov väldigt tveksam. Efter samråd med Lebensmenschan har han gått in i huvudstupa sidoläge och förväntas stanna så i en veckas tid. Han inser att han kan vara på väg att skapa världshistoria genom att praktiskt taget vända upp och ner på Grönland och göra sig omöjlig i alla danska sammanhang där hans kärlek till smörrebröden känts besvarad. Men idag sågs Trump twittra att han redan köpt över "den enastående begåvningen Bernhard från Euopas mitt. A formidable guy. We get on very well together, he is a dear friend of mine". 
 
Snart vaknar Bernhard. Hur ska det gå? Stay tuned!
 
Annagreta
 
bokfeed.se
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0