Om styrfart hos Guillou

Instämmer helt med både Bodil och Eva om att rytm och styrfart i tillvaron nog är väldigt beroende av stöd utifrån, t.ex. i vårt fall i form av glada tillrop från medbloggare i Bookzoom. Och blir det väl fart på läsning och skrivande uppstår ju faktiskt en sorts lyckokänsla! Visst täcker namnet på vår kooperativa blogg in lite av den här processen: zoom i Bookzoom? Nu fattas det bara att vi får den planerade illustrationen till ko i kooperativ på lämplig plats!

Jag har just läst ut Ordets makt och vanmakt av Jan Guillou och tycker jag lärt mig mycket om min egens tids historia och dess stora "affärer", visserligen bara sedda genom Guillous ögon, men vilken skarp blick har inte denna skickliga och underhållande skribent!  Jag tror på hans mantra att skriva bättre är att skriva sannare.
***
Det är också spännande att läsa om hur han undan för undan tillägnar sig sin eminenta språkliga förmåga, både som journalist och romanförfattare. "Ta reda på hur det förhåller sig och sedan berätta", låter förledande enkelt. Jag är övertygad om att det ligger mycket hårt arbete och research bakom det mesta han skrivit även om han tycks vara mycket flyhänt med sin penna och har stor fantasi!
***
Man kan undra var han får alla idéer från när han formar sina berättelser om figurer som Hamilton och Arn. Själv säger han att han får styrfart i den processen genom att prata med sina vänner, "det är tur att ha vänner som tycker om att diskutera hur man kan omvandla verkligheten till verkligare (min kursivering) fiktion." Lyckosamt skulle jag vilja säga!
Ingar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0