Flyt och oflyt

Ingar! Du hade flyt! Man riktigt såg stänket i badet.

Själv hade jag lite oflyt idag då jag skulle iväg till seniorjournalisternas happening på Vasahof i Stockholm. Försenat tåg, världens längsta kö för att betala sig in på tunnelbanan, sen hade polisen förbjudit tåget att stanna på Odenplan, just där jag skulle gå av. Det hade varit ett rån där, och jag förmodar att rånarna hade flyt för de åkte uppenbarligen inte fast, trots t.banestopp och andra polisiära grepp. Men från nästa hållplats hade jag flyt, med en buss, och sen lyssnade vi på Maria Abrahamsson som vittnade om sin planerade övergång från ledarskribent till riksdagspolitiker. Hon verkar ha flyt.

Det var intressant att höra hur hon beslutat sig för att vara uppriktig och - följaktligen - kanske ofta partipolitiskt obekväm i sin förmodade nästa roll som riksdagsledamot. Någon frågade om hon inte trodde sig löpa risk att strömlinjeformas och lojalt anpassa sig till den moderata partilinjen - vilket verkar vara en vanlig företeelse generellt i riksdagspolitiken. Nädå, blev svaret. Hon hävdade att hon numera inte intresserar sig för ledarsidorna, tycker dom är ointressanta. (Kanske har de varit det hela tiden, fast hon inte insett det tidigare.) Hon reagerade också mot de alltfler kolumnerna som hon menade var ytliga och illa genomtänkta. Där fick hon medhåll. Vi fick en inblick i de förberedelser för kandidaturen som hon nu genomgår, politiska påläggskalvar har vad jag förstår ungefär lika krävande träningspass som konståkarna. Underlaget man ska uppträda på när det gäller kan dessutom vara ungefär lika glatt.

Sen gick allt min väg, jag kom hem som på räls (!) och hann höra lite av Obamas "tal till nationen". Imponerande karl. Jag önskar honom ett bättre flyt än han haft på sistone.

Nu ska jag gå och se ett Seinfeldavsnitt.

Annagreta





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0