Från Hjärtdjur till rytm, styrfart och lycka

Tack för hjälpen med ordet hjärtdjur. Önskar jag skaffat mig den kunskapen det första jag gjorde när jag började läsa boken. Kanske hade jag då förstått bättre. Tänk på det, ni, som har boken ännu oläst.

Nej, igår tog jag paus från Herta och snabbläste Bodil Jönssons "Tio år senare". Torr läsning, särskilt efter Herta, men jag fann i alla fall några korn:"Det är svårt, på gränsen till omöjligt, att själv skapa sin rytm och styrfart i livet. Till det behöver vi stöd av andra människor och vad avsaknaden av det stödet betyder märks tydligt vid arbetslöshet och ibland vid pensioneringar. Kanske är inte arbetet i sig lyckobringande, kanske representerar en tillvaro som drönare i Edens lustgård höjden av lycka. Men priset för att tappa rytm och styrfart kan vara alldeles för högt."

Med Aristoteles ser BJ lycka som en aktivitet, inte som en upplevelse. Något som man upplever tillsammans med andra.

Jag vet inte hur långt detta håller, men för mig just nu stämmer det. Jag skulle aldrig slita med HM som jag nu gör, om inte ni drev på mig och utan krav på mig att skriva. Drönartillvaron i mitt Eden i Dalsland går an, men nu betalar jag kanske det höga priset... Ringrostig är vad jag är! Om nu drönare kan vara det.
Jag släpper inte taget om Herta....
Eva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0