Dysterbrun sorgstövslända & boklus

Nu har Nationalnyckeln kommit med en bok om stövsländor. Man får veta allt om dessa kryp.

Jag slår upp och ser genast att det finns boklöss, en art heter Fjunhuvad boklus. Den lever som sina släktingar gärna band papper och böcker, och i dammiga vrår. Sannolikt har jag en och annan boklus, fjunhårig eller inte. Det finns några arter till att välja bland; Luffarboklus verkar av den proffsiga beskrivningen att döma vara lätt rufsig, kanske därav namnet.

Det finns kommittéer som namnger alla arter, det lär inte alltid vara helt lugna församlingar, nån kan vilja driva igenom sitt favoritnamn, utan att finna gehör. Man kan få kämpa för sitt förslag. 

En annan stövslända tilldrar sig min nyfikenhet. Det är den "Dysterbruna sorgstövsländan". Där kan det ha varit en intressant namngivardiskussion. Den är brunlila, elegant, cirka 3 mm lång. Hannen har större ögon än honan, vilket verkar vara vanligt bland stövsländor, och den här arten finns bland annat på tall- och grangrenar.

Jag undrar nu om det kunde vara en stövslända som jag plockade upp mitt på körbanan här nära mig häromdagen. Den var inte riktigt dysterbrun, och inte sorgtyngd heller, snarare fläckig och rätt uppåt. Det kan ha varit en Frackstövslända, på väg till sitt bröllop. Vem vet hur alla dessa stövsländor har det? Nationalnyckelns utgåva ger många svar. 

Annagreta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0