Läsplatta och åldersnoja

-Inte än! Bodil Malmsten värjde sig mot läsplattor i Babel i veckan.  - De luktar äldreboende och handikapphjälpmedel. Övriga medverkande i programmet sjöng inte heller läsplattans lov precis och diskussionen kom mer att handla om det digitala språket med dess välsignade lättillgänglighet för forskare och författare och kanske också vanliga läsare.

Men jag för min del är redo för Plattan och skäms inte för att uppskatta den som just ett handikapphjälpmedel! Kanske den rent av kan bidra till att  flytten till äldreboendet skjuts upp en tid? Har inte haft tillfälle att testa min Letto så särskilt länge men tycker det är en skön pryl som klart underlättar mitt läsande. T.ex. genom att bokstävernas storlek kan ändras. På så vis kanske man slipper att sitta med förstoringsglas när skumögdheten tar över allt mer? Och har man svaga handleder är det skönt att sitta med en förhållandevis lätt Letto i knät. Kanske den inte är så idealisk när man vill navigera i texten och hoppa lite hit och dit, men det går i alla fall bra att lägga in bokmärken på ställen man vill återkomma till. Men inte heller jag kan förstå att man skickat med Göran Sonnevis diktsamling Oceanen i samband med inköpet av Letto.  Dikternas radindelning förvanskas nämligen på det mest vanprydande sätt när man ökar textstorleken ...

Just nu läser jag Kerstin Ekmans Mordets praktik på Plattan och det fungerar alldeles utmärkt. Sjunker in i hennes som alltid så underbara språk (här med verben i pluralis!)  och fastnar i berättelsen om Doktor Glas tillkomst.

Jag kommer i fortsättningen att i likhet med Snusmumriken resa med lätt kappsäck trots en fulladdad Letto i bagaget. Har just laddat upp Blodläge av Johan Theorin, en deckare som råkar utspela sig på en plats på Öland dit vi förhoppningsvis ska ta oss i sommar! Har köpt den på Ad libris (kostar lite mindre än en inbunden nyutgiven tradroman) men det går också att ladda gratis från bibliotek. Den utlåningen lär öka med stormsteg. Inte minst bland bokslukande barn.  Måste väl erkänna att själva nedladdningen av Blodläge var en smula komplicerad. Krävde i mitt fall mycket tålamod innan jag fattade galoppen! Men Mackompetensen var också dålig på Ad libris, det erkände de själva. Hur som helst är det nog bra att ha laddat så mycket som möjligt innan man flyttar in på äldreboendet!

Ingar
- 80

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0