Har vi en plattform, eller åtminstone ett manifest?

Har vi en gemensam plattform, vi i Bookzoom? Om inte, bör vi skaffa en? Vi är ju en sorts alians, eller förenad skara, i varje fall. Vi har samma intressen, åtminstone till stor del. Vi läser ibland samma böcker, rent av, och sen diskuterar vi på samma gång, tillsammans. Vi tar avstamp från samma idé om bokläsning.

Så grubblar jag, och gläds åt den gemenskap vi har, platt eller inte. Kanske ska vi ha ett manifest? Det är nog lättare. Då skriver man ned några väl valda viljeyttringar, eller hur, och sen slår man fast dem, öppet och ärligt.

Igår läste jag Dostojevskij. Närmare bestämt den lilla novellen "Den anspråkslösa". Det tog en timme. Den går liksom andra Dostojevskijs texter rakt in i själslivet och räds inte att ordentligt beskriva högmod, översitteri, mobbing och själviskhet. Sen kommer ångern, huvudpersonens alltså, men då är det för sent. Dostojevskij är skrämmande  insiktsfull om våra inre liv och tillkortakommanden. Den var helt OK för min eventuella plattform i går.

Sen lånade jag också Processen av Kafka igår. Kan man begripa något av den utan att ha ett manifest? Vad tror ni, kära systrar?

Annagreta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0