Dammvippan som lockbete, nej hellre azalea



"Köp en dammsugare, få en dammvippa!" står det på en reklamtidning som jag vispar iväg ur morgonläsningen. I ögonvrån ser jag budskapet. Ska jag ta åt mig? Är det riktat till mig? Har dom sett mitt damm?

Nu är det så att dammvippor utövar ingen som helst dragningskraft på mig. Jag kan se förbi dem, med ett inåtvänt leende, om jag anstränger mig lite.

Reklam är något fascinerande, liksom rubriker och annat kortfattat i media. En annan annons idag säger att jag kan få hela Almedalen i mobilen. Hursa?, tänker jag. Hela denna folkmassa, dessa ljudmattor, dessa påflugna säljare, i min lilla mobil? Är det ett hot eller ett löfte? Jag erinrar mig en odalman som satt i Almedalens något lugnare hörn för ett par år sedan. Han tyckte att det var bättre när alla rest hem. Han är nog inte så sugen på mobilversionen heller.

Andra rubriker är också häftiga. Ta till exempel senaste numret av New York Review of Books. Vad står störst och svartast på omslaget? Jo det står "Stieg Larsson, Moralist". Plus en bild av Salander förkroppsligad av den amerikanska skådisen. En lång artikel inne i tidningen av författaren mm Tim Parks. Där ser man! En svensk författare är het i litteraturhistorien, redan. Det kallar jag reklam.

Reklamen som gäller frilandsazaleor är det svårt att säga emot. Idag börjar min "Silver slipper" att blomma. Håll med om att den är värd allt beröm i världen för sin skönhet. Mitt (?) rådjur har tydligen inte ätit upp alla knoppar i våras. Heder åt sådan hänsyn.

Annagreta


Kommentarer
Postat av: ROXANNA - kamp efter cancern

vackra bilder...

2011-05-28 @ 11:42:12
URL: http://sannassanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0