Bilder medan hösten är kvar


Hej där alla läslystna människor!
I stället för att läsa ut Kafka på stranden (kulturpoäng) gick jag ut på bildjakt i det vackra solskenet. Ha! Det fanns motiv.

Först min Schneewittchen, som kör sista varvet med spröda vita blommor - den fick ta igen sig under torrperioden och protesterade med att inte växa alls då. Men nu är den i gång. Snygg eller hur?

Sen var det den stora rosenbusken Mandarinrosen, som högrest och högdragen står intill den plats där besökare brukar ställa bilen. Den brukar då sträcka ut sina långa grenar och ta tag i rockärmar och liknande utskjutande plagg eller också gärna fästa sig i långlockiga frisyrer, tänkta att vara länge. Nu har den nypon, karakteristiska långsmala saker, som påminner om antika vinkärl - om man har fantasi, alltså.

Därefter min gamla ros som heter Etude, den står vid rådjurets passage, och får ständigt sina knoppar avbitna. Hur svårt ska inte det kännas? Men nu har den lyckats få fram några sena blommor, medan rådjuren ägnat sig åt annat, till exempel nedfallna äpplen, som trakten pryds av. (Ett kid som besökte min trädgård häromsistens uppförde sig lite väl upproriskt, hoppade och rände fram och tillbaka, kanske hade den ätit av de jästa frukterna...)

Sen var det pelargonen, dvs min Mårbacka som breder ut sig i en stor kruka därute. Den blommar så ymnigt som vore den i någon annans vård.  Den har något litterärt över sig, kanske är det Selmas gamla sköna ande som hittat till min gamla ostrukturerade trädgård.

Detta var några bilder, som både pekar mot hösten och som motsätter sig den.

Annagreta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0