Trevligt

Ordet "trevligt" har vissa nyanser som är förnämare än andra.

Detta är ett trevligt vin, säger en välanpassad vinkännare, det har kropp, kan han också säga. Fullt godkänt, menar han alltså, lite smågott kanske.
Antikvitetsexperten hanterar vant en skål av porfyr och säger att det är en riktigt trevlig liten skål. I nästa ögonblick är det en ljusstake som är väldigt trevlig, för att inte tala om de vinglas i vilka man säkert kan hälla en riktigt trevlig Spumante. OBS Så här långt antyder ordet "trevlig" egentligen bara att det betraktade föremålet är OK, rätt fint egentligen, men långt ifrån förföriskt. Det är så att säga en mellanstation mellan skapligt och förföriskt åtminstone när det gäller vin och antikviteter.

Till detta kan jag lägga att jag har en trevlig liten 1900-talshäst från norra Västerbotten och att jag innan jag for till Italien köpte hem en trevlig liten låda med Verdicchio, vilket måste betraktas som ett trevligt litet vin, utan särskilt stor kropp. Det kan jag bjuda mina vänner på, så tänk på det!

Ha en trevlig sommar!

Annagreta




Kommentarer
Postat av: Ingar

Ja, vem kan tacka nej till förnäma viner och andra trevligheter. Jag tar bussen!
Ingar

2012-07-12 @ 11:07:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0