E. Erlandsson & Nationalnyckelns prenumeranter


Sedan landsbygdsministern beslutat kväva det stora bokverket Nationalnyckeln till Sveriges Flora och Fauna, skriver han följande brev, menar Annagreta .

-------------------------------------------------------------------------------------- 

Eskil Erlandssons brev till Nationalnyckelns 8000 abonnenter:

 

Bästa ägare till Nationalnyckeln!

Ni har hittills fått 15 utgåvor av Nationalnyckeln till Sveriges Flora och Fauna. Det blir inga fler nu, jag måste spara.

 

Ni förstår, jag har betalat ut för mycket EUpengar till våra svenska bönder. Jag gjorde det för ett drygt år sedan, det var en stor summa, och nu vill EU ha tillbaka pengarna. Att ta tillbaka dem från bönderna blir för svårt rent politiskt, tänk bara sånt liv det skulle bli. Så då får jag spara på nåt annat sätt, på andra håll där väljarkåren är mindre röststark.

 

Jag valde först att skära bort en rejäl del från SLU och andra forskningsrelaterade ställen. I vetenskapen finns väldigt få centerpartister så där hade jag ingen anledning att hålla mig populär, och dessutom brukar inte akademiskt folk protestera när politiken går dem emot. Sagt och gjort, det gick fort. Till slut återstod bara 10 miljoner innan jag sparat ihop hela minusposten. Jag beordrade då en ny utredning av Svenska artprojektet; den första utredningen från 2010 var lite väl tam. Jag hade dessutom fått ny information om artprojektets stora bokserie, att den var onödigt påkostad och dyr och att den spreds till allmänheten, dvs till ingen nytta för bönderna. (Jag vet att ni prenumeranter gillar produkten, men 8000 väljare kan jag både ha och mista, säger Annie.) Och museistödet kände jag ingenting för. Jag hintade till utredaren att det var lämpligt att skriva ihop lite allmänt negativt om projektet. Vi måste spara, sa jag. Han gjorde som jag sa.

 

Utredningen kom och vi kortade remisstiden så gott det gick. Det var onödigt att bekantgöra våra avsikter alltför brett, så vi öppnade upp frågan på glänt mitt i sommaren. Så nu tar jag de återstående 10 miljonerna på Svenska artprojektet, med betoning på den där onödiga bokserien. De kan väl sätta ut informationen på nätet, det gör ju alla nuförtiden, och det är bekvämt och bra. Då kan man ju spara också. Det blir ju ingen direkt ekonomisk nytta av en bokserie för vanligt folk. Dessutom var ju aldrig artprojektet min idé. Jag satsar hellre på Matlandet Sverige, där har jag en dryg miljard att sätta sprätt på.

 

Er Eskil

PS Rösta på Centerpartiet! Vi förstår oss på naturen.

 

Spökskrivare var Annagreta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0