Undervattensbåt´n både dikt och verklighet

 
Farkosten gömmer sig i havet som är grått och kallt. Någon expert tror att ryssen vill ta tillbaka de vattenområden de förlorade i de stora krigen på 1700-talet. Roslagsbor sägs ju vara av rysk härkomst, så händelserna stämmer med den numera vanliga matrisen. Rädda de egna. Blod är tjockare än vatten. Vi som bor mitt i Uppland är gränsfall. Fast det fanns ju en ubåt i Fyrisån på  Olrogs tid, en undervattensbåt. Jag tror att den tillhörde försvarsmakten.
 
Nu är ju Per Västbergs senaste bok nominerad i Augustprisets fackbokklass. Denna nyhet når mig medan jag tror att boken är skönlitterär. Ingenting är längre heligt, tänker jag. Skriver man tillräckligt detaljerat och väl belagt om sin fars romantiska livsresa kanske det är en fackbok. Hur har man tänkt? Finns det nya hemliga kanaler mellan dikt och fakta som ännu inte är publikt kända men prisvärda och i behov av att lyftas fram i ljuset? Lurar resultatet av denna nya fusion likt gäddan i vassen i väntan på upptäckt? Kommer den österifrån? Har den strandat?
 
Den möjliga ubåten dyker nu upp i internationell press. Den figurerar t ex i Corriere della Sera (Milano) och upphöjs där till något ogripbart, ett spöke, en "fantasma". Sakprosan har här inget försprång framför dikten. Dikt och verklighet blir ett.
 
Annagreta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0