Solen når inte hur långt som helst

 
Jaha, då var alltså EM över. Solen lyste inte på alla lag, lika lite som på årets pelargon, där solen bara når halva bilden. Min favorit fanns bland EMs kommentatorer; en dam från Västerbottens inland, förslagsvis från trakten runt Jörn eller möjligen Malå. Den geografiska slutledningen drar jag p g a hennes underbara västerbottniska brytning. Ordvalen var det heller inget fel på. Vad sägs om "Hålla linjen där bakanför å - int ska han behöva va så ensammen på flanken..." Man måste bara älska sånt. Min solstråle faller på henne.
 
I övrigt har jag varit i Italien medan Almedalen firade sin årliga triumf som dragplåster. Jag minns förra året, då var Matteo Renzi där och vistades bland de politiska damerna ett tag innan han åkte till La Merkel för vidare spisning. Vem som förförde vem i år återstår att se, men nu behöver Matteo Renzi lägga på en rem om han ska kunna charma och övertala tillräckligt för att få igenom sina förslag till ny konstitution i Italien. Ny konstitution är det inte alla regeringschefer som ger sig i kast med att skapa, så Renzis plan är onekligen ett tilltag värt en folkomröstning - planerad till i oktober - (om nu inte folkomröstningsinstrumentet tappat sin status som politiskt redakap). Ändringarna i konstitutionen är inte småpotatis; ta bort andra kammarn (senaten, där alla sitter på livstid) å ersätt den med en liten grupp regionalt valda rådgivande politiker utan reell makt, minska antalet parlamentariker också i representanthuset, etc etc --- i en lång rad förenklande och förbilligande grepp. Det blir inte lätt; många tappar privilegier och andra förlorar prestige och ytterligare andra tror att det blir mera politisk toppstyrning...Diskussionrna om detta har pågått i ett par år nu.
 
Jag är rädd att Matteo Renzi ska stå där ensammen på flanken... att han inte ska ha tillräckligt många som backa upp han...
 
Annagreta

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det vore la trökigt tycker Boråsvännen...

2016-07-12 @ 22:07:34
Postat av: RM Helleday

Jag har också känt mig så nöjd och glad över damen, som pratat dialekt. Själv är jag född och uppvuxen i Arvidsjaur, där vi har ungefär samma tungomål och jag blir lite stolt över att höra äkta tungomål norrifrån. Det är tyvärr inte så ofta.

Intressanta nyheter om Matteo Renzi. Blev nyfiken på honom, när han " dök upp" på scenen. Blir spännande följa utvecklingen i Italien!

2016-07-13 @ 10:10:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0