Kära Laszlo Krasznahorkai, tycker du om regn?

Du påverkar mig, Laszlo, med din bok "Seiobo Där Nere". Jag läser och klänger mellan raderna, sätter mig hjälpligt in i dina intrikata meningar som gungar fram och tillbaka, jag sveps iväg mellan sanning och lögn, himmel och hav eller åtminstone lite regn medan det blåser hårt och skoningslöst över de slätter där du vistas bland gamla sägner och bibliska historier.
 
Följderna låter inte vänta på sig. Jag kan inte längre sätta punkt, det tar emot att kommatera, men fortfarande klarar jag av ett och annat tankestreck om jag anstränger mig till det yttersta trots att jag i sådana lägen genast får kramp i mitt högerbens vadmuskel som har ett latinskt namn som säkert slutar på -is vulgaris men det gör detsamma för jag har ändå fastnat i det Krasznahorkaiska garnet som leder till en lång historia utan slut i mina gamla soffkuddar. När jag nu som i dag vill spendera en eller annan timma i ditt abstrakta hägn, kära Laszlo, tar det inte direkt emot men det drar heller inte med en enorm styrka í riktning mot dig, kära Laszlo, i stället känner jag en osäkerhet som i kultursammanhang brukas anses tidsenlig, som en mätare på min egen inneboende tvekan för vad som går för sig medan man väntar på bättre tider och vad man kan ägna sig åt medan alla i bekantskapskretsen anar det värsta. Man kan då, säger Laszlo, låtsas som det regnar vilket inte är särskilt svårt alls med tanke på hur det öser ner i de trakter där jag sitter och tar för mig av Laszlos texter, ett regn som helt enkelt måste vara Laszlos favoritväder, ett behagligt hinder för förströelser utomhus och en oemotståndlig invit till mera torrlagda och rofyllda djupdykningar i gamla knepiga dramer som hänger löst i verklighetens garn men säkerligen är desto fastare förankrade i ohotade intellektuella sammanhang.
 
Annagreta

Kommentarer
Postat av: Ingar G

Han kommer snart med mera bok läste jag just i bladet. Hösten räddad för din del? Jag börjar kunna uttala namnet. Det krasznar så gott i munnen!

2017-10-25 @ 16:16:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0