Humanistiska Teatern i Uppsala

Uppsala universitets hum fak umgås med tanken på att skapa ett nytt dialogprojekt, ett hus för debatter och dialoger. Det har fått namnet Humanistiska Teatern och ska ligga i anslutning till humaniorabyggnaderna vid Engelska parken.

Jag var på ett årsmöte i den lilla styrelsen för projektet idag. Där visades ritningar som bl a innebar att publiken/deltagarna skulle sitta mitt emot varandra, som i IVAs lärosal, man hade också tagit intryck av engelska parlamentets upplägg, och fastnat för debattidén.

Det ska bli intressant att följa projektets vidare öden. Finansieringen är inte klar, och styrelsen fortsätter diskutera idéerna. Mest uppseendeväckande är enligt min mening att man så berghårt tror på de motsatta publikraderna, plus att tankarna än så länge berör främst humanisternas behov och därmed begränsar frågorna som ska gälla. Jag försökte säga att också naturvetarna beblandar sig numera med humanistiska frågor, att man delar samma utmaningar, plus att det fanns vissa problem med salens fasta upplägg. En liten föreställning (teater i det lilla formatet) kan inte framföras där.

Lite yngre folk i styrelsen skulle inte skada. Nå, men bortsett från vissa frågetecken, hoppas jag att man får realisera grundidén och att universitetet sedan avdelar gott om rörelsekapital till de hoppeligen kreativa typer som ska anställas för att driva projektet. I så fall kan det bli riktigt roligt.

Annagreta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0