Egotrippad/okritisk? Leif Zern granskar teaterpubliken

Teaterpubliken har tagit över huvudrollen, skriver Leif Zern. Skådespelarna applåderar oss. Vi teaterbesökare har inte nåt vidare sinne för kvalitet, vi går på teater och sedan applåderar vi alltid, oavsett föreställningens kvalitet, solidariskt, stående, det kallas ovationer, och sedan intalar vi oss att det var en bra föreställnng, den var värd pengarna.
 
Leif Zern granskar i DN hur de svenska teaterbesökarna beter sig och han undrar varför de alltid är så nöjda. Eller artiga, som av bara farten. Zern ser också att kritikerna i bladen blir allt snällare, underbetalda som de är, menar han, avstår de från att skriva sanningen. Att kritisera är så mycket mera krävande. Sticka ut hakan?
 
Enligt Zern är teaterbesökarna allmänt okritiskt positiva, bara de får se sina kändisar på scenen och ta en egotrippad selfie av sig själva i bänkraden. Inget bra läge, kära Leif Zern.
 
Vad blir det av allt detta? Jag erinrar mig hur pjäsen Johanna - nu på Dramatens stora scen - fick en mängd positiva hejarop i tidningen, den var "en höjdare" skrevs det, medan vi som såg den tyckte det var en undermålig föreställning med skralt manus, dito dramaturgi och en stressad ensemble som försökte framföra det hela, med helbrägdagörerska och allt. Jodå, vi applåderade, visst gjorde vi det, mot bättre vetande. Vi är ju på teater. Vi vet hur man uppför sig där. Det är fortfarande ett kulturellt finrum. Samma sak på Uppsala Stadsteater där en Hamletföreställning fick följande kommentar av besökarna på bussen hem: "Man tar en hoper sketcher och kallar det Hamlet".
 
Zern skriver till sist att vi måste gilla läget. Skriver han så för att inte stöta sig med sina f d kollegor som nu fortsätter på hans revir som teaterkritiker? En västgötaklimax så god som någon. Jag hade väntat mig nåt i stil med "Så skärp er, kritikerkollegor, var uppriktiga, det gynnar teatern". Och "sluta applådera som tok, ni som går på teater, försök dimensionera er uppskattning efter förtjänst, gå i pausen och ni tycker det är dåligt". Men inte ens Zern orkar bemöda sig om att ryta till och skydda det han kallar kvalitet, trots att han svär åt våra obligatoriska ovationer.
 
Annagreta
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag brukar ofta försöka hålla mig kvar i stolen som en lam protest...Tycker inte heller det är läge att gilla läget som L Z skriver!

2015-02-16 @ 17:35:46
Postat av: Ingar Gadd

den anonyme var alltså jag Ingar

2015-02-16 @ 17:36:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0