Dämpad tidsanda lockar i SvD

Jag har börjat läsa Karin Johannissons bok "Melankoliska rum". Den är mycket flyhänt och väl skriven, lättsam mitt i temats allvar. Den förefaller också vara rätt i tiden. Åtminstone om jag får döma efter dagens tidningsläsning.
Då jag öppnar SvDs kulturdel ser jag nämligen tydliga tecken på att vi lever i en tid full av intressant melankoli, eftertänksamhet och allvar. Det hela tar sig olika uttryck.
Den finska lyriken bjuder på "Extas och svårmod", Lars Winnerbäck beskrivs spela "depprock" och vara "jordbunden, vardagsgrå och bekymrad". Fotografen Gustaf Karlsson ger ut en fotobok om "förfallen prakt", som heter "Försvinnanden", och det sägs att ödehusturism har blivit en folkrörelse. Detta toppas av en helsidesannons om Roy Anderssons nyutgåva av boken "Vår tids rädsla för allvar".
Till slut vill Berglins se ett dataföretag på överlevnadskurs i den svenska fjällvärlden. Snacka om dämpad tidsanda!
Väldigt spännande läsning.  Stay tuned!
Annagreta


Kommentarer
Postat av: Cecilia Wadensjö

Dämpad var ordet, sa Bull. Läser Andrej Kurkovs roman "Döden och pingvinen", som är full av tillbakablickanden, osannolika överlevnadsstrategier och andra underhållande absurditeter. Har sett att denna bok säljs på den ryska markanden under titeln "Picknick på isen", en välfunnen metafor för ett liv som skildras som sorglöst, mitt i allt bottenfruset elände. Men den kanske inte skulle vara lika säljande som den engelska titeln – Death and the penguin. (Nästan all skönlitteratur som översätts i Sverige kommer via engelskska influenser.) /Cecilia

2009-11-08 @ 09:55:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0