Böcker av snygga karlar

Vid Bookzooms senaste möte kom vi fram till en förbluffande slutsats: Vi har hittills bara läst böcker av snygga och attraktiva karlar, med två lysande undantag Agneta Pleijel och Bodil Malmsten. Med detta dock inte sagt att sistnämnda skulle vara sämre utrustade vad gäller yttre utförsgåvor. Och definitivt inte vad gäller inre!

När Bookzoom rivstartade för ett år sedan då under namnet Bokklubben Fyrklövern, som strax ändrades till Femklövern, när den femte medlemmen knackade på dörren, kastade vi oss över årets stilige Nobelpristagare, fransmannen Le Clezio och läste hans gripande och stilistiskt vackra berättelse Afrikanen om barndomen i Afrika. Varken upphovsman eller bok går alltså av för hackor! Sedan var det dags för det årets stora svenska roman, nämligen P.O. Enqvists Ett annat liv där den långe,vackre höjdhopparen från Hjoggböle återger ett mirakel med absolut språkligt gehör.

Vem stod sen i tur? Hjälp mig kära bookzoomare, men visst var det Horace' (vi är Horace med honom i likhet med hela svenska folket, precis som med Silvia)  senaste essäsamling Ärret efter drömmen. Den läser jag i lite då och då, och måste ta lite sats (man borde kanske vara höjdhoppare?) men brukar få lön för mödan. En favorit är Livgivande natt, som handlar om Schuberts sångcykel, mästerverket Die Winterreise. Stor konst är livgivande även om den handlar om "meningslöshetens helvete", skriver Horace bl.a. Och nu får vi snart lyssna på f.d. ständige sekreteraren Engdahl som skådespelare. Synd att det bara är radioteater än så länge!

Och sedan läste Annagreta självbiografier av Jan Guillou och Carl-Johan de Geer (se inlägget Två mogna pojkars minnen),  två herrar som representerar lite olika  skönhetsideal, det tuffa respektive det knubbiga, men gubbar still going strong måste man väl medge? På Bookzooms tapet har också varit Silvermasken av Peter Englund om drottning Kristina (som nu också är aktuell på Uppsala stadsteater. Se kanske kommande blogg!), Hornsgatan av Ernst Brunner och nu senast Kall feber av anhängaren till manifest 1, Jerker Virdborg, som definitivt platsar på listan över våra snygga författare. Jag finner dock denna bok om ett forskarsamhälle i sönderfall rätt svag litterärt sett även om den är en s.k. bladvändare som är svår att lägga från sig. Och man behöver nog en Pontus som sällskap. (Se Kall feber höll mig vaken och Katt är bra att ha!)

Några i Bookzoom har börjat läsa årets nobelpristagare Herta Müller och det får vi snart läsa inlägg om! Eller hur? Fokus på kvinnor i år?

Själv ska jag nu skingra höstmörkret med lite kluckande skratt för mig själv, hoppas jag. För det är svårt att låta bli att skratta högt när man läser Jakten mot nollpunkten, En roman om mig själv, av Carl Johan de Geer. Det har jag läst på Bookzooms blogg!

Kom an systrar! Vilka mer karlar var det? Hur snygga är de egentligen? Vad står det i deras böcker?
Ingar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0