Ett meddelande från landet utanför

Sedan 2008 bor fler människor i städer än på landsbygden. Urbaniseringen fortsätter. Kristina Mattsson har skrivit en bok om Sverige bortom storstaden. Det Sverige som de flesta av oss i vår generation på något sätt erfarit är på väg att försvinna. I min alldeles speciella del av landet är vi alla rätt gamla. När vi inte längre finns vad händer då med våra hus och öppna ängar? Just nu pågår en diskussion om vindkraft. En rad bolag har hittat till Dalsland och sålt in sina idéer hos markägare som plötsligt kan få inkomster genom att arrendera ut mark till företagen. Det är många som protesterar och ifrågasätter projekten och möjligen kan de värsta "parkerna" förhindras. Nu har vargen fått konkurrens på Dalslänningens insändarsida av vindkraften som också väcker starka känslor.
Kristina Mattssons bok väckte också starka känslor hos mig. VAd skall det bli av vår landsbygd?
Fast det var inte det här jag tänkt mig att skriva om utom om  Morgon i Jenin av Susan Abulhawa. Boken handlar om en palestinsk familj på Västbanken från 40-talet in i vår tid. Det är också vår historia. " Till mellanöstern har Europa testamenterat sina båda mörkaste historiska arv - kolonialismen och antisemitismen - att förvalta efter eget gottfinnande av folken på plats". Så inleder Nils Schwartz sin recension av Nathan Shachars bok "Gaza. Från faraoner till islamister".Morgon i Jenin grep mig av många skäl. Främst kanske för att den tid som skildras också är min tid. Kolonialismen och antisemitismen är vårt arv som vi fortfarande har att förhålla oss till. Nu skall jag läsa Shachars bok och försöka reda ut vad Palestina en gång var och nu är.
Eva

Kommentarer
Postat av: Annagreta Dyring

Det var intressant att läsa om debatterna i Dalsland, och om landsbygdsfunderingarna. Man kan verkligen fundera på vad som ska ske när alla vill till stan och bara några fåtal uppskattar och kan livnära sig på landet. Uppe i Norrland är det ju samma sak, och politiska löften klingar ganska ihåligt.



Jag ska låna Morgon i Jenin nästa gång jag går till bibblan.

Annagreta

2011-02-17 @ 15:47:02
URL: http://bookzoom.blogg.se/
Postat av: Ingar Gadd

Tack för att du påminde om Shachars bok som också står på min läslista! Tycker också att han skrivit intressanta artiklar i DN om den aktuella situationen i Mellanöstern. T.ex. klargörande exempel på hur korruptionen fungerar.

Ingar

2011-02-18 @ 12:45:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0