Ulla Viotti på Orangeriet i Uppsala

Mäktigt, vackert och tungt vägande. Ulla Viottis utställning Tegel Trädgård på Botan i Uppsala är unik i många avseenden. Viotti har sålt drejskivan, slutat med keramik och övergått till tegel och andra stenar. Ingen annan konstnär skulle, vad jag förstår, bygga såna stora tegelformationer i ett eget arkitektoniskt formspråk.
 
Och platsen hon valde, den kunde inte passa bättre. Stram och ljus och med ett stengolv som bär allt detta tunga, - det handlar om ton. Färgspelet är brungrått och snyggt, nästan för städat. Samspelet mellan lokal och utställning är perfekt.
 
Själva konstverken är ytterst kontrollerat skapta. Det är knepigt med all denna sten, allt detta utstuderade, utlagda och beräknade. Allt är stramt och kyligt, mitt i sommarvärmen. Den lilla filmen där Ulla Viotti själv kommenterar sina arbeten förmänskligar och mjukar upp det hela.
 
Lustigt nog är det de tunna björkstammarna som fått omge utställningen som jag gillar bäst. De var ställda mot väggen intill fönstren, lite modest, men vackrare än allt tegel i världen, tyckte jag. Hursomhelst, ganska märkvärdig utställning. Inte lik nåt annat. Botan har all heder av arrangemanget.
 
Annagreta

Kommentarer
Postat av: Deng Weng Andersson

Jag har läst en jättebra bok! Den heter How to exterminate stupidity Or the art of not justifying anything at all. Den motbevisar helt varje tanke på att dumheterna som förstör världen skulle bero på en oföränderlig "mänsklig natur", och visar att det faktiskt finns hopp! Det viktigaste är att sluta med ursäkter. Den lägger även fram många bra förslag på hur förändringen ska kunna genomföras i praktiken. Som en extra bonus visar boken även att samma principer som kan ställa om hjärnan från dum till smart också kan förbättra hälsan i övrigt. Denna fantastiska bok går att beställa för bara 149 kronor genom http://litenupplaga.se/1198

2013-08-23 @ 19:22:43
URL: http://litenupplaga.se/1198
Postat av: Hannah Riegel

Har du läst how to exterminate stupidity? Det har jag med. Och jag håller med, boken är verkligen jättebra och jätteviktig. http://litenupplaga.se/1198 är verkligen en jätteviktig länk! Den viktigaste i hela världen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2013-08-24 @ 21:40:02
URL: http://litenupplaga.se/1198

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0