Du skulle se vindrutetorkarna mina

Hallå därute. Läser Henrik Berggren i Dagens Arena. Intressant om våra bildningskomplex. Han låser sig inte, den killen. Bland annat ser han risker med den bildade klassens högfärd.
 
När Jessika Gedin i TV säger att hon inte läst Selma Lagerlöf blir det tydligen ett ramaskri utöver slätterna. Hon har inte läst Selma!!! Hugaligen så förfärligt obildat och - att hon dessutom berättade det! Hör hon egentligen hemma i programmet som heter "Fråga Kultureliten"? Ja, så har det låtit.
 
Vi har vissa krav på vad som utgör bildning. Den humanistiska bildningen har tagit patent på begreppet, ingen annan bildning har chans att vara med. Är det kramp i mellangärdet som gör att man MÅSTE ha läst Selma innan man kan kallas bildad, då är det illa ställt med själva begreppet. Bildning kan lätt bli något pretentiöst, avskiljande, med självgodheten på plats. Vi bildade, och ni andra.
 
För att variera diskussionen om bildning ska jag ta upp min bilverkstad, Bilomatic i Uppsala.
 
Jag ringde dit för att beställa genomgång av min lilla cittra före besiktningen. Jovisst, det ska vi ordna. Har du sett nåt särskilt som du vill att vi ska åtgärda? frågar den goa människan i telefonen. Jo, mina torkarblad, säger jag, är vissna och behöver bytas. Du skulle se dem... Han ler i telefon, hör jag, och säger: Inga problem. Ska vi visst det. Sen säger han: När passar det? Ja, när kan ni, säger jag och ger honom datum för besiktningen. Ja, säger han, då kanske den 12 mars är OK? Visst säger jag. Vilken tid passar dig bäst, frågar han. Jag lämnar den på kvällen innan, säger jag. OK, säger han, då tar vi den genast på morgonen och sen kan Lars Göran som bor åt ditt håll, komma förbi och hämta dig så du får åka med honom, han brukar komma hit vid nio, och då är din bil klar. Underbart, säger jag.
 
Jag känner att bildningsdebatten ångar bort i ett dis. Jag anser att min bilreparatör på Bilomatic är bildad, han är kunnig, vänlig och kreativ. Högfärdig är han inte. Har han läst Selma Lagerlöf?
 
Annagreta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0