Einstein och det dystopiska nuläget

Mitt skrivbord fylls i dessa dagar av nedåtgående spiraler. Mentalt alltså. Det ligger bara dystopiskt lutande böcker där, böcker som pockar på att läsas; Therese Söderlinds "Norrlands svårmod", Thomas Bernhards "Frost" och Fabrizio Gattis "Bilal på Slavrutten till Europa". Allvarliga saker, även om Bernhard ibland lyckas såga av den sorgliga gren han sitter på så att dimman lättar och man får le inombords. Han har nu träffat på "målaren" på det värdshus där han vistas. Denna man är klädd i målarrock och går ut tidigt på morgonen för att "träffa dödens spöke". Nästa ögonblick berättar samme man hur förfärligt det är med myggorna på platsen; blir man angripen av myggsvärmarna på natten åldras man flera år på raken. Målaren som ändå överlevt går ibland över till prästen i prästgården för att tala med prällen om hans svarta katt, "eftersom det är det enda man kan prata med honom om".
 
Intill böckerna ligger senaste Forskning & Framsteg där det hejas vilt för att vi snart ska hitta utomjordisk intelligens. (Kanske innan den jordiska kommit i dagen?) Lycka till, tänker jag, dyster som jag är. Ett jätteteleskop (egentligen två) ska byggas, dvs en serie teleskop i ökentrakter som ska kolla om Einstein hade rätt (detta säger jag i skarp förkortning, själva komplikationsgraden i saken avhåller mig från att gå in djupare i denna mörka materia). Jag som känner starkt för en bibehållen Einsteingloria är oavkortat negativ till detta sökande, även om den andra sidan av hjärnan min tycker att det är trevligt med utomjordisk nyfikenhet. Dessutom ska Iran skicka upp en perserkatt i rymden, står det i FoF. Det stärker deras förmåga av obestämt slag, som inte verkar ha något med Einstein att göra.
 
Än har inte humöret mitt kommit i balans, rubbat som det blivit av alltihopa. Svenska skidskyttar sköt uselt idag. Termometern står på minus 12 och det blåser hårt från ishavet. Katten min har kommit in och sover ihärdigt, som i protest.
 
Annagreta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0