Klas Östergren och Ulf Linde, alltid med cliffhangers

Klas Östergrens nya bok Twist är ett noggrannt arbete, välskrivet, genomtänkt och aktuellt i sina stycken. Det är samtidigt en lite krånglig handling, med sammanvävda inslag och personer med flera personligheter plus ganska mycket lurendrejeri. Som vore Klas Östergren rädd att skapa något alltför enkelt. Jag läste ut den. Det är bra betyg. Det var ingen uthållighetsseger utan en rätt angenäm färd genom Östtyska akiv, på båtfärder i eka och i små hemliga möten i lägenheten X. Men jag hade gärna avstått från de nervösa upprepningarna mot slutet som säger ungefär  "men föga anade jag att detta skulle..." och "så trodde jag då. Det kom att ändras senare". Cliffhangers av den typen behöver inte Klas Östergren. Den spänning han skapar finns där ändå, utan dem.
 
Snart ska Östergren tala om Ulf Linde i sin installationsföreläsning, den 20 december. Det kommer att vara en lysande exposé över den gamle konstkännaren, författaren och museimannen. Den kan också bli lite krånglig, som Twist, om man vill återge alla kast och utvikningar i Lindes liv och verk. Kanske måste Östergren t o m ta med några cliffhangers, i stil med "föga anade kritikerna, att..." eller "några år senare skulle insikten om Lindes betydelse infinna sig..." Dessbättre brukar SVT sända begivenheten, med kungligheter och hela baletten. Ser fram emot detta. Föga anar jag idag hur minnesvärd Östergrens text kommer att vara...
 
Annagreta
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0