von Klöckert vrider glatt på sitt kaleidoskop

Jaadå. Det är roligt. Ernst Billgren är underhållande. Han rör sig i sitt eget kaleidoskop, som han nu vridit på ordentligt så att nya namn och mässingsskyltar (Wilhelm von Klöckert) träder fram i nya mönster. Han behövs. Fast nu är det slut på rävar i konsten hans, har jag hört, slut slut slut, fast det finns ju andra djur, halka inte tillbaka på räven, bara. Vad du än gör, gå inte tillbaka till ditt gamla jag, lägg det i malpåse, och härbärgera densamma längst bort i klädkammaren där du förvarar dina glömda klädsuccéer. Ta inget steg tillbaka. Det skulle inte gillas av så många.
 
Imponerar gör den dröjande allvarstyngda rösten med vilken Herr v K kommenterar sitt nya jag. Han förklarar sig i  samma tonläge som om han förklarade ett däckbyte. Bara sådär. Höj inga egna ögonbryn så ska du se att alla andras höjs ordentligt. Ditt konstnärsskap är till för att utvecklas. Det jag gör är komiskt och överraskande, varför då skratta själv? Den största komiken ligger i allvaret hos upphovsmannen.
 
Karln kan ju skapa bilder. Numera ingår han alltså själv i dem, med sin ombytliga själ och kropp och sitt nya klingande namn. Kan det smitta oss andra? Kan det bli en trend? Jag tror att det ligger nära till hands att vi snart lite till mans vrider på våra ynka kaleidoskop, som små konstnärer och beslutar oss för att byta identitet och skippa en och annan räv. Vi kommer att vandra i nya tankebanor, hylla tidigare nonchalerade författare och börja sy krinoliner eller mata fåglarna, välj det som känns mest avlägset. När någon frågar varför, ska vi bara svara "varför inte?". Ernst Billgren visade ju vägen, han har mycket roligare nu, då han heter von Klöckert. Det är jag säker på.
 
Annagreta
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag vet nu att karln heter von Kröckert ibland.

2015-04-16 @ 17:27:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0