Läs Göran Rosenberg om smäda och häda

 
 
Debatten om Charlie Hebdo fortsätter i dagens SvD med ett klokt inlägg av Göran Rosenberg. Det är välgörande lågmält. Allt som kan yttras bör kanske inte yttras, menar han. Det avgörande är hur det vi säger kommer att uppfattas, och dessutom vem som säger det. I Frankrike där Nationella Frontens islamhat är tydligt slår Charile Hebdo`s förlöjligande av Mohammed hårt mot den underklass som redan känner sig hotad, skriver Rosenberg. Han sammanfattar sin uppfattning med att hänvisa till sin tidigare fråga: "Vad ska det vara bra för?"
 
Min gamla björk - på bilden - har pudrat sin stam med snö. Kanske känner den sig lite skrynklig och otrendig och griper efter ett halmstrå; ett vitt puder, hur fel kan det va? Eller tycker den att minus fem är lite kallaktigt och försöker värma sig enligt nån av alla dessa naturlagar som säger att snö värmer. Eller så har den uttalat sig ogenomtänkt och retat upp nån i grannskapet som kastat ett par rejäla snöbollar på den som tillrättavisning. Möjligheterna är många. Det lönar sig inte att fråga, heller. Det är helt enkelt inte min sak att bry mig. Ta en bild, och sluta grubbla, tänker min björk. Sagt och gjort.
 
Annagreta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0