Edoardo Albinati en strålande berättare

På min bibbla hade man inga böcker på italienska, men väl på åtskilliga andra språk. Det hade jag fått veta för nåt tag sedan då jag lystet frågade de vänliga själarna bakom disken. Så igår då jag passerade detta åtråvärda ställe råkade jag fråga om det fortfarande var lika tomt i den hörnan. Nä, fick jag veta, det hade faktiskt alldeles nyss kommit in en bok på det språket, fast man hade inte hunnit ordna plats och etikett för den på hyllan.  
- Ska genast hämta den, sa den vänliga bibliotekarien och försvann in i bakre regionerna. Det var glädjande, tänkte jag förväntansfullt. Och in kommer damen, bärandes på en tjock - och då menar jag tjock - bok med titeln "La Scuola Cattolica" av Edoardo Albinati. Boken var tung, såg man, och jag började kolla. Titeln föreföll väldigt religiös, och jag tänkte att det antagligen var en genomgång av katolicismens historia, om präster och prelater och om de senaste grälen med och inom påvemakten. Så långt var min entusiasm över bokförvärvet inte märkbar. Men jag tog i alla fall ett ordentligt tag i boken, konstaterade att den omfattade 1294 sidor, och att författarporträttet på flikens insida verkade sympatiskt. Så jag lånade den - vad annars hade varit möjligt? Som man sår får man skörda, tänkte jag och åkte hem med boken i höger framsäte där den tog en oväntat stor och aningen pompös plats.
 
Nu har jag börjat läsa, hunnit 54 sidor. Den matematiskt sinnade inser att det rör sig om en tjugufjärdedel av bokens omfång. Men jag har redan blivit fångad och imponerad. En sån skribent, och en sån initierad kunskapare när det gäller uppväxtvillkoren i Rom på 1970-talet, i synnerhet pojkarnas realiteter. Albinati berättar suveränt om det unga jagets sökande efter bekräftelse, och också om den egna vilsenheten och balansgången mellan att bli godkänd i kamratkretsen och att inte hålla måttet, en trygghetssits att varje dag erövra på nytt. Han skonar inte den insuttna omgivningen, han håller räfst och rättarting med de religiösa skrifterna och trossatserna, och han gör det med ett sprudlande gott humör - fastän behärskat, stramt och snyggt.
 
Fortsättningen kommer att beröra vad som händer ett par av pojkarna i klassen och detta ställt i relation till samhällsutvecklingen och omständigheterna. Jag kommer att vara "embedded".
 
 
Edoardo Albinati är född 1956 i Rom. Han är journalist och författare, har skrivit för stora dagstidningar, bl a Corriere della Sera och La Repubblica, t ex om Mellanöstern. Han har också givit ut flera romaner tidigare. 
La Scuola Cattolica kom ut 2016 och fick då Premio Strega. I Italien har den redan tryckts i 8 upplagor.
 
Annagreta
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ingar

Heja Sävlabibblan och dess låntagare! Molto intressante!

2017-09-20 @ 18:24:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0